tirsdag 7. november 2017

DAGENS BOK: JØRN LIER HORST – KATHARINAKODEN






Fra forlagets omtale: 


En sporløs forsvinning er et mysterium i seg selv. Men hva om den som forsvinner etterlater seg noe som gjør mysteriet enda større? Det er den tiden på året. For 24. gang på rad finner William Wisting frem papirene fra da Katharina Haugen forsvant. Saken ble aldri løst, og hvert år siden har Wisting oppsøkt Katharinas ektemann, som befant seg utenbys på jobb og
                                                                 
Min kommentar:
Lydbok fra nlb.no.  9t 2min

Endelig en ny bok med min gode venn William Wisting.  
Jada, - jeg husker at jeg leste en bok i serien for noen dager siden, men det var en "gammel" bok, som først i år ble utgitt som lydbok.

Enkemannen Wisting har hatt en helt spesiell plass i mitt hjerte helt siden jeg leste den aller første boka hvor han var hovedpersonen.   Om ikke jeg tar feil, så er dette den 12. boka om politimannen William Wistling.

Han er nå en godt voksen mann.  Jeg er ikke helt sikker på hvor mange år Wisting har på baken, men det at han har blitt bestefar og at knærne hans krangler litt tyder på at han skimter pensjonsalderen et sted der framme.

William Wisting er ikke en kar som legger fra seg saker, selv om de er avsluttet.  Men inspirert av Kristin-saken og nye metoder for bl.a. DNA-analyser, så er historien denne gang en gjenopptakelse av en «Cold Case-sak»   Eller det vil si, - det er to saker som tilsynelatende kan ha noe med hverandre å gjøre.

Wisting er jo en likanes kar. Han bryr seg om mennesker, og særlig de som ikke finner seg helt til rette i samfunnet av ulike årsaker.  I dette tilfellet pleier han faktisk vennskap med en mistenkt.  Et vennskap som har vart i nesten 25år.

Og folkens, - Dette er spennende!

Jørn Lier Horst klarer virkelig å gjøre en saktegående og litt traust historie ulidelig spennende.  Han er virkelig en mester i å vekke vår interesse, la oss bli kjent med hovedpersonene og komme så nær dem at vi faktisk bryr oss om dem.  Jeg må innrømme at i dette tilfelle ble min sympati for den mistenkte vekket.  Jeg fulgte med han, og følte med han etter hvert som historien nærmer seg en løsning.

Ja, jeg har faktisk mere sympati for den mistenkte i denne boka enn jeg har for den nye karen vi blir presentert for.  Her kommer det en «sprettsjit» som vi sier i Velfjord og skal løse disse «Colld Case sakene» Jeg er ikke sikker på om jeg liker denne typen. 

Adrian Stiller er navnet på denne Kriposetterforskeren som bruker ganske provoserende metoder for å oppnå resultat. Jeg føler at dette er en kar vi får se og høre mere til.  Men om han skulle bli borte, så kommer jeg ikke til å savne han.

Om du ikke har lest en Horst bok enda, så kan du godt starte med denne.  Du behøver ikke gå veien fra og med bok nr 1.  Det holder å vite at du kommer til å møte den solide politimannen William Wisting og hans lille familie. William er enkemann etter at hans kone Ingrid døde for noen år siden.  Han har to barn, tvillingene Line og Thomas.  Line jobber som journalist og er mor til Wistings barnebarn Amalie. Det er denne lille familien, og deres liv i jobb og som privatpersoner vi følger gjennom alle bøkene.

Jeg skal selvfølgelig ikke røpe noe fra handlingen i denne boken.  Men jeg kan utfordre deg litt når det gjelder løsningen av selve gåten, Katharinakoden.  Når du er ferdig med boka, og løsningen foreligger, så vil jeg be deg ta et lite tilbakeblikk.  Det er nesten utrolig hvor mange hint og ledetråder vi får underveis for å løse gåten.  Da jeg fikk løsningen, så ble jeg nesten litt irritert fordi jeg ikke hadde løst koden tidligere.

Her kan du kjøpe boka som innbundet   og som lydbok på cd


Jeg har tidligere blogget om disse bøkene av Jørn Lier Horst:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar