onsdag 29. november 2017

FRA PLATEHYLLA: FINN KALVIK – NØKKELEN LIGGER UNDER MATTA


1974 Polydor ‎– 2382 043
Prosjekt  «vinyl til frokos


Da falt valget nok en gang på en Finn Kalvik-plate.  Dette er det tredje albumet som Finn ga ut.   Finn slo gjennom med i 1970 med sangen «Finne meg sjæl».  Til min store overraskelse ser jeg nå at den låta Finn er mest kjent or kun ble gitt ut som singel.  Ja, og så finnes den på opptil flere samleplater, både fra Finn og diverse samlealbum med andre artister.

Jeg har hørt denne LP-plata mange ganger opp gjennom åra.  Men i dag lurer jeg på om jeg noen gang har lytta.  Jeg oppdager til min overraskelse at plata er mye mer variert enn jeg trodde.  Om jeg skal fremheve en låt, så må det bli «Død mann rider» hvor Finn får hjelp av musikere som Jon Eberson, Arild Andersen og Pål Thowsen. Alle tre solide jazzfolk.

Ellers bidrar det flere dyktige musikere, se bare her:
Steinar Ofsdal, Jon Christensen, Øystein Sunde, Jan Dahlen, Palle Danielson, Jahn Teigen, og mange flere.

Og så må jeg bare fremheve Finns stemme.  Jeg måtte høre dette albumet en ekstra gang med hodetelefoner slik at ingen annen lyd fikk forstyrre meg.  Finns stemme er så myk, vakker og enestående.  Finn er unik.

Dette var virkelig et hyggelig gjenhør med ei plate jeg ikke har hørt på noen år.

Du kan høre albumet på Tidal og Spotify





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar