onsdag 8. november 2017

NY VINYL I POSTKASSA: SUSANNE SUNDFØR – MUSIC FOR PEOPLE IN TROUBLE


2017.  Warner Music Norway.  5054197779114


Fra platekompaniet.no:
Music For People In Trouble er Sundførs mest personlige album så langt. Albumet er inspirert av en lengre reise Susanne har gjort til ulike verdenshjørner og kontinenter. Hun har reist gjennom alt fra Nord Korea til Amazonas, med de kontraster, miljøer, politiske situasjoner og mennesker det innebærer.
"Vi lever i en tid med store omveltninger. Alt går så fort, noen ganger er det voldelig, og det kan være skremmende. Jeg tror det er mange som er engstelige i disse dager, og det er akkurat disse følelsene jeg ønsker å adressere på dette albumet." – Susanne Sundfør


Min kommentar:

Det å vente på en splitter ny Sundfør-plate er en helt spesiell følelse. Jeg har hatt en stor forventning til dette albumet.  Og i det jeg legger den nydelige vinylplata på platespilleren kjenner jeg nesten en form for ærbødighet.  Det er fordi jeg har sånn enorm respekt for artisten Susanne Sundfør.  Dette er en meget dyktig musiker og artist.  Hun har en musikalsk autoritet uten sidestykke.  Jeg digger den dama.

Så med den følelsen legger jeg platas A-side på platespilleren.  Bli med du også, så går vi gjennom skiva låt for låt.  Kanskje du vil tolke ting anderledes enn meg.  Og det er det som er så flott med god musikk.  Den gir hver og en av oss en unik opplevelse.

Sjekk den vakre vinylen!





A1:  Mantra    
Jeg får øyebikkelig gåsehud i det de første tonene strømmer ut av høytalerne.  Her blir vi invitert med ut i naturen;  - til månen, kråkene, haien og jorda.  Dermed har Susanne Sundfør gitt oss en hint om hva hun vil si med denne plata.

A2:   Reincarnation         
Jeg har fått med meg at artisten har reist mye forut for og under arbeidet med plata. Det er tydelig at hun har blitt inspirert.  Tittelen på denne låta er «Reinkarnasjon», men like mye om håp.
Allerede etter første gjennomlytting, ble dette en av mine favoritter på plata.

A3:  Good Luck Bad Luck
Vi har vel alle erfart at lykken kan snu.  Det kan kanskje være lurt å ha den tanken i bakhodet. Da blir man ikke fullt så skuffet om krukka i enden av regnbuen er tom.
Men det er like viktig å huske på at om man havner i en uheldig situasjon så kan lykkependelen svinge begge veier.  Ting kan alltid bli bedre.
Dette sporet avsluttes av nydelige seige jazzete toner.  Fantastisk vakkert!


A4:  The Sound Of War
Dette sporet åpner med lyder som jeg forbinder med en tidlig vårdag.  Vi hører en  bekk sildre der hvor isen har smeltet, og vi hører  fugler som kvitrer og gleder seg med oss til varmere tider.
Men så kommer teksten, og jeg tenker umiddelbart på den flyktningekatastofen vi har opplevd de senere år, og som lagt fra er over.  Virkelig en låt som får en til å tenke.
        
A5:  Music For People In Trouble  
Åpningen er vakker, eksperimentell og litt skremmende.  Men om jeg lytter nøye så hører jeg visdomsord blant alle lydene. Avslutningsvis får vi en altfor kort intrumental som gjerne kunne holdt på noen minutter til.

Da er det på tide å snu plata.

B1:  Bedtime Story
Dette må vel være en “go’natt historie for voksne”.  For den er ikke så veldig hyggelig.
Se bare her på noen vilkårlige linjer fra teksten:
“Because you never meant it when you said that it’s alright
Oh, what’s the devil but a good negotiator?
Because I always meant it when I said it would go wrong
Oh, what is love but a frail little dreamcatcher?”
Noe å tenke på oog sove på en sen nattetime.  Kanskje ikke så lett å sove sånn unmiddelbart etter dette.

B2:  Undercover
En klok dame sa en gang til meg:  Kjærlighet er 80% fantasi, og resten hat.  Og summen er mer enn 100%. Jeg kom til å tenke på henne da jeg hørte denne låta. En "undercover lover" kunne kanskje hevet de 80% ytterligere.
En nydelig låt som jeg la rett inn på min egen «Musikk jeg liker» spilleliste

B3:  No One Believes In Love Anymore
Tittelen høres noe håpløs ut, og jeg drar med meg denne følelsen gjennom hele sangen, som er så vakker og melodiøs at ikke bare teksten, men også musikken gjør vondt.
        
B4:  The Golden Age
Her får vi servert ren poesi, først som en opplesning , før Susanne gir oss en nydelig sang om drømmer. 
Vi kan bli fratatt mye, men håpet, troen og drømmene våre må vi beholde.

B5  Mountaineers
Susanne avslutter med en låt om «fjellklatrere»
Jeg tolker denne teksten til å være en «wakeup-call» i forhold miljøutfordringene på kloden vår.

Underveis mens jeg har spilt plata, så har jeg tenkt på hvem er «folka i trøbbel» som Susannes plate er beregnet for?  Jeg tror at plata er til meg, - men også til deg og alle andre.  Jeg er ganske heldig.  Jeg har ikke så alt for mange personlige problemer, og det har kanskje ikke du heller.  Men likevel har jeg forståelse og sympati for de som sliter. Men vi er vel ingen helt fri for problemer.  Se rundt deg!  Det finnes noe som er større enn oss. 

Vi har større utfordringer enn på lenge.  Det er faktisk grunn til bekymring.  Det er økt spenning mellom stormakter som rår over alt som finnes av våpen, og det andre er de utfordringer vi står ovenfor i forhold til miljø og klima. Jeg tror derfor at dette er ei skive til deg, meg, hele jordens befolkning, jorda, havet og himmelen.  Himmelen er her ment som et bilde på alt som omgir oss.

Dette albumet er noe annerledes enn de tidligere platene hun har gitt ut.  Etter at jeg har hørt gjennom plata noen ganger så har jeg vanskelig med å trekke fram noen favoritt-låter.  Dette til tross for at jeg la «Undercover» og «Reincarnation» rett inn på min egen spilleliste.  Dette er et album jeg foretrekker å høre i sin helhet.  Jeg kan sammenligne de 10 sangene med en installasjon eller en kunstutstilling.  Dette er en helhet.  

Jeg skulle ønske at jeg en gang fikk sjansen til å høre og se Susanne live mens hun spiller dette albumer fra start til slutt.  Men jeg innser at dette er en travel dame, så i mellomtida får jeg trøste meg med plata som selvfølgelig anbefales på det sterkeste til alle musikkelskere.

Og en ting til….   artisten har selv tatt alle foto som finnes i det flotte heftet som følger med.

Her kan du kjøpe albumet som vinyl  og som  cd

Du kan lytte til musikken på Tidal og Spotify
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar