tirsdag 28. november 2017

FRA PLATEHYLLA: LEIF & KOMPISANE – KOM TE FANTASIEN

Prosjekt  «vinyl til frokost»


1985.  TELDEC ‎– SRLP 004


Da falt dagens frokostplate på Leif & Kompisane.  Leif Nilsen startet bandet i 1984.  Men blant Kompisane har det vært en del gjennomtrekk i de vel 30 åra som har gått siden starten.  Nå skal ikke jeg spekulere i Leifs forbruk av kompiser.  Men det var nok et lurt trekk den gang de ga navn til bandet.

Leif og et par av Kompisane den gang , i 1984, kom fra Mods.  Et Stavangerband som har fått svært velfortjent oppmerksomhet i det siste, med reutgivelse av gamle album og planlagt konsert i selve storstua, Oslo Spektrum. Og så vidt jeg har fått med meg så er Leif fremdeles medlem av Mods.

«Kom te fantasien» var det første albumet Leif & Kompisane slapp.  Året var 1985. Om jeg skal beskrive musikken så vil jeg si at dette er lystig festmusikk som byr opp til allsang.

Singelen "Eg har ikkje båd" gjorde det bra på Norskioppen

Tekstene er på Rogalandsdialekt, så for en nordlending kunne det vært en fordel om det hadde ligget ved et tekstark.

Dette var en morsom start på dagen. Takk til Rogaland, Leif & alle Kompisane som har bidratt siden 1984.

Du kan høre abumet på  Tidal og  Spotify





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar