torsdag 9. november 2017

NY VINYL I POSTKASSA: TØNES – SESONG FIRE


2017.  Kinkverk ‎– 8810341360600

Fra bigdipper.no:
Endelig kommer Tønes sin Sesong Fire. Frank Tønnesen har muligens blitt mer alvorlig. Men alvorlig er altfor tungsinnet. La oss heller kalle det tankefull. I så måte er «Sesong Fire» er Tønes på sitt aller sterkeste. Det er nært, vittig og mollstemt. Det kan kanskje oppleves som mer alvorlig, men det kan også tolkes som ettertenksomt og reflektert. Uansett er det fortsatt små og enda mindre observasjoner på Haua- dialekt.

«Sesong Fire» handler blant om utfordringer i landbruket, om de små tingene som gjør at vi både husker og ignorerer hverandre - og om tilstelninger med ulike grader av suksess. Albumet følger opp vår-EPen «Ikkje Mogna» som fikk en liten hit med «Maxitaxi», som også er med videre til «Sesong Fire».


Min kommentar:

Vi omgir oss daglig med store mengder musikk.
Jeg for min del opplever ikke et eneste stille minutt i løpet av et døgn.  Om jeg ikke ser på Tv eller film, så hører jeg lydbok.  Resten av døgnet hører jeg på musikk.  Jeg har ørepropper i ørene hele tiden.  Kanskje ikke rart at det høres en del forstyrrende lyder om jeg forsøker å ha det litt stille.  Joda, Hr Tinnitus har flyttet inn i øregangene for godt.  Han er ingen vanlig leietaker,  - heller en okkupant.  Men han er nok kommet for å bli.

Men av og til så er det artister som bryter gjennom all den musikken jeg konsumerer.  Tønes er en slik artist.  Han har noe på hjertet, og jeg tenker at det er nesten utrolig at han kan lage vakre sanger om helt enkle dagligdagse ting vi omgir oss med. Og når tekst og tone kommer fra Tønes høres det ikke banalt ut.

Jeg oppdaget Tønes først i 2012 da han ga ut albumet „Sån av Salve”. Han hadde gitt ut flere album tidligere, men det var først da musikken ble gitt ut på vinyl at jeg oppdaget artisten.  

Dette er tredje albumet av Tønes i platehylla mi.
Du finner tidligere innlegg her::
Sån av Salve
Vindbrest

Sesong fires cover har to flotte foto på for- og bakside.  Og heldigvis ligger det ved et ekstra tekstark.


Da er jeg klar til å legge vinylplata på platespilleren.

Side A:

A1 Signala For en gangs skyld tar Tønes for seg en større problemstilling.  Jeg mistenker at et politisk parti gjerne ville brukt deler av denne låta som en kampsang..
Jeg mener av hele mitt hjerte at vi som er så heldige å ha vokst opp på bygda har en stor fordel.  Vi har hatt en god barndom.  Men det var også en oppvekst hvor det ble stilt krav  På det småbruket hvor jeg vokste opp, var vi nødt til å bidra om ting skulle gå i hop.  Et småbruk med 4 – 5 kyr, 40 sauer og 12 høner ga ikke nok avkastning til å leve av for en familie på 5.  Så begge mine foreldre måtte ha flere jobber i tillegg.
I dag er de fleste av de små og mellomstore gårdene borte.  Det  hjelper lite å være odelsgutt når det ikke er mulig å leve kun av det gården gir.
Så derfor er enten døra til våningshuset låst for godt, og hele gården står til nedfalls, eller så er gården blitt sommerhus.  Resultatet er uansett at store deler av vårt kulturlandskapet gror igjen.  En beitepusser kan aldri erstatte et husdyr.
Hva skjedde med bonden på denne gården som Tønes synger om her?  Desverre leser vi med jevne mellomrom triste saker hvor at mattilsyn og politi har vært nødt til å rykke ut til gårder.  Det er sjelden at vi får et innblikk i bakenforliggende årsaker.  Uansett årsak, så er slike saker vonde.  Ofte er det en personlig tragedie som fører til store lidelser for dyrene på gården.
Takk til Tønes for at du har lagd en så fin sang om et omfattende og viktig emne.

A2 Holda Henda Ei nydelig og personlig (?) vise om gjenforening. Vakkert, er det.

A3 Vottane
Det sies at du ikke skal strikke en genser til kjæresten, for da blir det slutt.   Jeg kan bekrefte at dette stemmer.
Det stiller seg nok annerledes med votter. Det ligger nok mye kjærlighet i et par hjemmestrikka votter, og særlig om de kommer fra svigermor.  Da vil jeg tro at det ligger en form for anerkjennelse i vottene.  Du er godtatt.  Selve vottene fungerer som et kvalitetsstempel. Og selv om forholdet til kjæresten skulle ryke, så har man jo vottene.  Ja, om man tar vare på dem og lapper de små hull underveis.  Kanskje litt å tenke på i livet  ellers også. Så enkelt er det altså.
A4 Maxitaxi
Tenk deg at du arrangerer et festlig lag.  Det er altfor lenge siden sist.  Huset er fylt opp av hyggelige gjester.  Venner og familie som du ikke har sett på en stund.  Men i festlig lag går tiden så altfor fort, og plutselig står den forhåndsbestilte maxitaxien utafor døra. Det blir en hastig og brutal (!) avslutning.  Og der sitter du og kjenner på den store stillheten.  Men så ---- dukker Peder opp som en reddende engel.  Han hadde tatt en liten time’out, og var nå klar til å feste videre.  Så da kan dere enten fortsette eller begynne på nytt.
A5 Korte Stond En vakker sang om livet og kjærligheten.  Om å observere og sette ting i perspektiv, og å ta vare på tiden og hverandre.  Og på dialekt blir denne sangen dobbelt så fin


B1 Gode Og Vonde Dage Vi har alle vært der.  Gjort våre plikter og fulgt opp våre barn og barnebarn.  Drevet et lite transportbyrå for å kjøre barna hit og dit til diverse aktiviteter, lagd vaffelrøre og drevet kiosksalg.  Deltatt i utallige dugnadstimer. Og alle aktiviteter skal avsluttes, til jul og til sommeren.  Og avslutningen foregår stort sett med servering av mat og underholdning.  Denne nderholdningsdelen  kan bli laaaang, for alle må få prøve å vise seg fram, må vite.  Er det da så rart om man gjesper litt, ja, faktisk kan komme til å duppe av litt underveis.  Særlig om dette er femte plikoppmøte på rad på en uke.  Puh....
Det er lov å bli trøtt og lei, men det er totalforbud mot å vise det.

B2 Sesong Fire 
Er TV-serier avhengighetskapende?  Etter 19 år med Hotel Cæsar, må jeg vel innrømme at „Ja, jeg er avhengig”. Jeg følger med på mange serier.  Noen har jeg likt svært godt, og om sesongen slutter med en såkalt „cliffhanger” ja, da er jeg rimelig sikker på at det kommer flere sesonger.
Jeg er så gammal at jeg husker den nesten uvirkelige gleden det var da jeg så den første filmen på egen videospiller hjemme i stua mi.  Året var 1982.  Videospilleren kostet kr 14.000,-.  Det var 2 netto månedslønninger for min del.  Og jeg hadde den gang en jobb som var ganske godt betalt.
I dag har vi ubegrensede muligheter til å velge hvilken underholdning vi vil ha inn i stua, enten det er musikk, filmer eller TV-serier.  Jeg blir lett påvirket av hva media og folk ellers snakker om.
Problemet er bare at det er få av oss som rekker å få med oss alt.  Hva skal vi velge?  Vi skal jo helst leve litt også, og samle på andre minner enn de som er ferdigprodusert fra en TV-skjerm
B3 Det Sista Hu Ville 
Hus har sjel.  Det kan jeg skrive under på.
De fleste av oss har vel vært på visning, og hatt en helt spesiell følelse for akkurat det huset.  Men av forskjellige årsaker så ble ikke huset vårt.  Det var enten for mye jobb, og du har 10 tommeltommer, dere hadde ikke økonomi eller dere tapte budrunden.  Da må man trøste seg selv litt.  Det var nok ikke riktig for oss.  Huset var råttent.  Man prøver å glemme og jakter videre med vissheten om at fornuft og tilfeldigheter har spilt på vårt lag.
Hva så med selger?  Det er mange årsaker til at man må flytte.  Jeg kan skrive under på at det er en tung avgjørelse når man bestemmer seg for å gi slipp på noe man er så glad i og har så sterke følelser for.  Jeg kan identifisere meg med den gamle orgelspillende damen som Tønes  her synger om.  Selv om man gir slipp, så han man forventninger i form av ønsker og drømmer for huset som har en stor plass i hjertet ditt.  De som flytter inn bør virkelig fortjene huset. Kanskje ikke så rart at det er stor søkning til TV-programmet "Åndenes Makt".

B4 Bere Kledde 
Tenk deg de unike mulighetene vi har, - hver eneste dag.
Ting kan synes vanskelig når vi legger oss om kvelden, men etter at vi har ligget på lading noen timer er vi klar til å møte en ny dag.  Hver morgen er en ny start.  Tenk om vi kunne utnytte denne muligheten og nullstille oss fullstendig i møte med en ny dag og nye muligheter.
B5 Dokke
Mennesket er skapt til å dele.  Det sies at en delt sorg er halv sorg, mens delt glede gir dobbelt glede.  Vi fungerer dårli-gere alene.  Derfor bør vi ta vare på våre venner.  Vi vet aldri når vi kan få bruk for en klippe i tilværelsen.


Da har jeg spilt plata noen ganger, og låtene sitter i hodet nå.  Få kan som Tønes gi oss betraktninger om så varierte hverdagsem-ner.  Men samtidig så vil jeg tro at han alltid har en mening med det han framfører.  Selv om noen tekster sånn umiddelbart høres enkle ut, så mistenker jeg at Tønes har lagt på lag på lag her.  Han vil ha oss til å høre etter, og reagere.  Enkelte ting sier han rett ut, men han sår også en del frø som forhåpentligvis spire og grorhos mottakeren, dvs publikum, altså oss.

Jeg har ikke begitt meg ut på en grundig analyse av  Tønes tekster.  Jeg leste et sted at Tønes tekster kunne sammenlignes med Kjell Askildsens litterære tekster.  Jeg forstår hva vedkommende som skrev dette mener.  Det er opp til hver enkelt å tolke musikk og tekster ut fra sitt ståsted og erfaring.  

Men det jeg har formidlet her er de tanker og følelser, samt minner fra eget liv som dukker opp mens jeg hører de forskjellige låtene.  Og det er mye av det musikk handler om for meg.  Gjenkjennelse og følelser gjør at jeg digger musikken.


Takk Frank Tønes for at du finns og for at du lager musikk med tekster som er ulikt alt annet.  Du er enestående, - rett og slett.


Du kan lytte til albumet på Spotify og Tidal

Her kan kjøpe albumet som vinyl og cd






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar