søndag 19. november 2017

KVELDENS FILM: THE GIRL ON THE TRAIN







Kanal:  Viaplay
Sjanger:     Thriller /    Drama
Skuespillere:     Emily Blunt,     Rebecca Ferguson,     Haley Bennett,     Jared Leto,     Chris Evans
Regi:     Tate Taylor
År: 2016
Land:  USA

Fra filmweb.no:
I denne thrilleren møter vi Rachel som sliter med å holde hodet over vannet etter en vond skilsmisse. På hennes daglige pendlerturer til New York kjører toget forbi hennes gamle hjem, der eksmannen fremdeles bor med sin nye kone og barn. I et av nabohusene bor et tilsynelatende perfekt par, Megan og Scott Hipwell, og Rachel begynner å fantasere om parets fantastiske liv sammen.
En morgen, når hun speider etter paret i huset, ser hun noe sjokkerende skje. Dagen etter våkner hun i en forferdelig bakrus, uten minner fra kvelden før. Hun har en fryktelig følelse om at noe forferdelig har skjedd. Så kommer Tv-sendingene rullende over skjermen hennes: Megan Hipwell har forsvunnet.


Min kommentar:

Det er nå en stund siden jeg leste denne boka.   Av og til tenker jeg at jeg må slutte å se filmer som er basert på bøker jeg har likt godt.  Men jeg er jo en nysgjerrig sjel, så jeg kan jo ikke dy meg. Da jeg så i kveld satt å bladde litt for å se hva Viaplay hadde å by på så dukka denne filmen opp.  Jeg har faktisk ikke fått med meg at boka var filmatisert.

I det første kvarteret eller så sitter jeg noe fortumlet og ser på lerretet. Ja, for nå har jeg fått meg lerret i stua.  Noe som gir en god filmopplevelse.  Men nok om det.  Jeg er litt fortumlet fordi jeg kjenner ikke igjen enkelte personer fra boka.  Og da særlig ikke hovedpersonen.   

I boka er hovedpersonen Rachel en svært lite attraktiv dame.  Der er hun alkoholisert, svært lite tiltrekkende  og ingen person man hviler øynene på.  Men Rachel i filmen er en flott og attraktiv dame.  Jada, hun er alkoholisert, men hun bærer lite preg av det.

Jeg forstår fort at jeg må nullstille meg.  Jeg må, som så mange ganger før, se filmen uavhengig av boka.

Og takket være skuespillerne i denne filmen, så klarer jeg faktisk til en viss grad å glemme boka.   Emily Blunt er fenomenal i hovedrollen, og hun får god hjelp av et par andre skuespillere.  Først og fremst Rebecca  Ferguson.  Jeg så henne for litt siden i filmen Snømannen. Hvor hun spiller en ung etterforsker. Denne svenske damen har jo også en rolle i Mission Impossible.  

Ellers er jeg litt svak for  den mannlige skuespilleren Justin Theroux.  Han er faktisk fetter til en av mine absolutte TV-helter, nemlig Louis Theroux, han som lager dokumentarfilmer bedre enn de fleste.

Men hvorfor i all verden kan de ikke oversette tittelen på denne filmen til norsk?  Men det får så være.  Når det gjelder selve utgangspunktet for denne filmen, - det å sitte på et tog og se på hus og leiligheter du reiser fordi.  Det har vi vel alle gjort.  Og vi har vel også av og til lurt litt på hvem som bor der og hvordan har de det?  

Seint på syttitallet reiste jeg ofte med tog mellom Jessheim og Oslo.  Jeg husker at jeg lurte fælt på hvem som bodde bak vinduene i bygårdene toget passerte på sin vei inn mot Østbanen.  Men ofte satt jeg der og halvsov.  Hva om jeg hadde sett noe dramatisk i et lite glimt i det toget kjørte forbi.  Ville jeg turt å stole på meg selv nok til å foreta meg noe som helst?

Rachel ser noe, og hun tør å gå videre.  Vi følger historien videre.  Men her gjelder det å følge med.  For her er det mye hopp og sprett i forhold til tid og hendelser.  

Vi får en del overraskelser underveis.  Så jeg vil faktisk tro at for den som ikke har lest boka, så er dette er helt grei film som byr på god underholdning og spenning.  Men jeg kan dessverre ikke gi filmen mer enn en treer.
Jeg anbefaler deg heller å lese boka

Her kan du kjøpe filmen som DVD  eller som  Blu-ray






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar