mandag 6. november 2017

KVELDENS FILM: PUBLIC ENEMIES






Kanal:  Nrk1
Sjanger:     Drama
Skuespillere:     Johnny Depp,     Christian Bale,     Marion Cotillard,     Billy Crudup,     Leelee Sobieski,     David Wenham,     Giovanni Ribisi,     Billy Cudrup,     Emilie de Ravin,     Stephen Dorff
Regi:     Michael Mann
Land:  USA
År: 2009

Fra filmweb:
I action-thrilleren Public Enemies har den anerkjente filmskaperen Michael Mann regissert Johnny Depp, Christian Bale og Oscar-vinner Marion Cotillard. Filmen handler om historien til den legendariske lovløse John Dillinger (Depp) under depresjonstiden i USA.
Dillinger var en karismatisk bankraner hvis lynraske ran gjorde ham til den mest ettersøkte av J. Edgar Hoovers ferske FBI og hans toppagent Melvin Purvis (Bale), men også en folkehelt blant mange i den undertrykte befolkningen.
Ingen klarte å stoppe Dillinger og gjengen hans. Intet fengsel klarte å holde ham innsperret. Hans sjarm og frekke fengselsrømninger gjør han til en favoritt hos nesten alle - fra sin egen kjæreste Billie Frechette (Cotillard) til den Amerikanske befolkningen som ikke hadde noen sympati med bankene som var årsaken til at landet var inne i den dype depresjonen.


Min kommentar:

Jeg er ikke spesielt glad i filmer fra depresjonstiden.  Det er noe med stemningen og hele bakteppet som jeg ikke liker.  Men jeg lurer på om jeg begynner å venne meg til denne type filmer.  Nå er det ikke så lenge siden jeg så filmen om FBI-sjef Hoover, og nå har jeg sett denne, hvor Hoover hadde en sentral rolle.

«Jeg stjeler ikke fra folk, jeg stjeler fra banker» påstår filmens hovedperson, bankraneren Dillinger, og dermed så blir han en slags amerikansk Robin Hood fra depresjonstiden.  Han har en arroganse og en selvtillit som gjør han til den perfekte leder.  Han får både medfanger og folket på sin side.  Ja, han blir nærmest som en helt å regne.

Men Dillinger er ikke bare en hardbarka gangster.  Om han ikke er en direkte myk mann, så viser han sin romantiske side i forholdet til sin kjæreste. Vi kommer ganske nært innpå dette kjæresteparet.  Det er godt med dette pusterom i alt det kuleregnet og skytingen vi havner i gjennom store deler av film.

Men jeg sitter og kjenner på at det er noe som ikke stemmer, og det er faktisk litt ille å si det, fordi jeg liker Johnny Depp godt som skuespiller.  Men jeg føler ikke at han passer til denne rollen.  Han blir for pen og for soft.  Det må da finnes noen andre skuespillere i USA på ca 30 år som kunne gjort en mere troverdig figur som Dillinger.

Jeg ble ekstra overrasket over filmens siste halvtime.  I det Dillinger drar på kino og ser filmen «Manhatten Melodrama» med bl.a. Clark Gable i hoverdrollen så blir ting svær interessant.  Jeg lurer på hvem som er mest inspirert av den filmen.  Dillinger eller regissør Michael Mann?  Fordi det er noen likheter her.

Dette var en overraskende bra film, - men med feil skuespiller.

Sorry Depp.

Her kan du kjøpe filmen som DVD og Blu-ray




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar