søndag 5. november 2017

KVELDENS FILM: CHARLIE WILSON’S WAR





Kanal:  Nrk1
Skuespillere:      Tom Hanks,  Julia Roberts,  Philip Seymour Hoffman, Ned Beatty, Christopher Denham .
Regi:  Mike Nichols
Sjanger:  Drama
Nasjon:  USA
År: 2007

Fra cdon.no:
Oscar-vinnerne Tom Hanks (Forrest Gump, Philadelphia), Julia Roberts (Erin Brockovich, Closer) og Philip Seymour Hoffman (Capote, The Savages) spiller hovedrollene i Charlie Wilson’s War – den sanne historien om hvordan en kongressmann som elsket det gode liv, en kjendis i Houston som elsket det gode formål og en CIA-agent som elsket en god kamp, slo seg sammen for å iverksette historiens største, hemmelige operasjon.
Fra den Academy Award-vinnende regissøren Mike Nichols (The Graduate) kommer denne kritikerroste, utrolige og sanne historien som er “Intelligent, velspilt og humørfylt.


Min kommentar:

Tenk deg, - Tom Hanks og Julia Roberts i samme film.  Bedre blir det ikke.  Likevel var jeg svært skeptisk. Kan en film om en kongressmann være spennende, tenkte jeg.  Men jeg tok feil. 

Samspillet mellom de to er selvfølgelig gnistrende.  Det medfører at en historie som er så pass utrolig i utgangspunktet fremstilles slik at jeg kan tro på den.

Dette er en del av Afganistans krigshistorie som er totalt ukjent for meg.  Det er jo helt utrolig at tre personer kan få utrettet så mye.  Men så er det denne kombinasjonen da av makt, penger og kamplyst. Det er tydelig at når den kombinasjonen finnes, ja, da kan ting skje og man får ting gjort.

Underveis i filmen får jeg en skremmende tanke.  Kan dette skje i dag?  Kan Trump og et par venner, eller , -- han behøver nesten ikke venner en gang. Han er jo en mann som innehar alle disse tre faktorene.  Han har penger, han har makt og jeg mistenker han har en god del kamplyst også. I tillegg så er han vel omtrent like glad  kvinner, om ikke mer, enn Tom Hanks rollefigur.  

Dette var virkelig en bra film, både underholdende og til ettertanke.

Helt til slutt må jeg også nevne den avdøde skuespilleren Philip Seymour Hoffman.  Han gjorde alltid en god innsats.  Det er trist at han er borte.

Jeg anbefaler gjerne denne filmen.  Den viser en del av vår nære historie, som kanskje ikke er kjent for så mange.  

Her kan du kjøpe filmen som DVD  eller   Blu-ray




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar