mandag 13. november 2017

KVELDENS FILM: KINGS BAY





Kanal:  Viaplay
Sjanger:      Thriller
Skuespillere:  Kari Bremnes,  André Sørum,  Jørgen Langhelle,  Erik Hivju,  Maria Bock, Kim Sørensen ,  Ketil Høegh ,  Kristian Figenschow      
Regi:     Stig Svendsen
Nasjonalitet:     Norge
Lengde:     1 t. 34 min.
Produksjonsår:     2016

Fra filmweb.no:
I 1962 omkom 21 gruvearbeidere i Kings Bay-gruven på Svalbard. Hva som utløste eksplosjonen er til dags dato et mysterium. Regjeringen Gerhardsen måtte gå av, men visste de noe ingen har fortalt? Hva om det ikke var en ulykke?
En journalist i avisa Nordlys i Tromsø (Kari Bremnes) mottar en anonym pakke med gamle russiske lydbånd. De inneholder en advarsel om Kings Bay-ulykken, et år før den inntraff. Hun og hennes kollega begynner å grave i saken. Jo nærmere de kommer sannheten om hva som egentlig hendte for 50 år siden, jo tydeligere blir det at sterke politiske krefter er i sving. Noen er villigere til å gå langt for å stoppe saken fra å bli publisert.


Min kommentar:

For noen uker siden var jeg på konsert med Nord Norges store diva, selveste Kari Bremnes.  Kari er en artist jeg har fulgt siden jeg kjøpte LP’en «Folk i Husan» sånn rundt 1980. 

Jeg vet jo at dama både kan skrive tekster, lage musikk og synge.  Jeg ble derfor nysgjerrig da jeg i forbindelse med at jeg så Kari på scene, kom til å tenke på denne filmen som kom i fjor. Jeg pleier å få med meg det som kommer av nye norske filmer, men denne har jeg da gått glipp av.

Så da var det bare å logge seg inn på Viaplay, og få sett filmen.
Jeg mener å huske at filmen fikk noe blandet mottakelse da den kom for et års tid siden.  Det ble brukt ord som stivbeint dialog, elendig manus, ubrukelige skuespillere, makkverk m.m.  Men en liten gruppe av anmelderne likte filmen, og da ble det nevnt ting som, glimrende skuespillerinnsats fra Kari, stort nordnorsk filmpotensiale, Tromsø fremsto som en vakker by, troverdig historie, m.m.

Jeg bestemte meg derfor for ikke å ha noen forventninger da jeg startet filmen.  Jeg kjenner selvsagt til historien om Kings Bay.  Min far hadde en kamerat som omkom der, og jeg kjenner en mann som ble hardt skadet i en ulykke der oppe. Men jeg er usikker på om det var Kings Bay-ulykken.   Han skadet kneet stygt. Kneet ble knuste og han ble sittende fast Men det som gjorde mest inntrykk på meg var at mannen med den alvorlige kneskaden ble  liggende på Svalbard fra ulykken skjedde, og helt til det var mulig å få fraktet han med båt til Tromsø.  Denne mannen døde for noen år siden, så jeg får ikke bekreftet hvilken ulykke dette var, eller nøyaktig hvor mange måneder han lå der oppe med sterke smerter..  Men jeg mener han sa at han fikk transport til fastlands Norge først i mars måned.  Om jeg bommer på måneden, så er det vesentlige her at han lå med store skader i 3-4 måneder før han fikk hjelp.  Han  fikk varig men av dette, og haltet resten av livet rundt med et bøyd og stivt  kne. 
Men nok om det, tilbake til filmen.

Vi hadde ingen TV i Velfjord da Kings Bay ulykka skjedde.  Men jeg har jo sett opptakene fra debatten i Stortinget med påfølgende regjeringskrise.

Er dette den aller første politiske thrilleren norsk film har laget?  Jeg kan i farten ikke huske andre norske filmer innen denne sjangeren. Jeg likte filmen.  Jeg likte ideen, miljøet og stemningen.  Og så syns jeg at Kari Bremnes gjør en hederlig innsats. Kanskje hun har dratt nytte av sin fortid som journalist?  

Så vidt jeg vet har Kari jobba som journalist i en periode på åttitallet.  Kanskje derfor hun fremstår både troverdig og trygg i rollen.  Og så er hun jo en helt spesiell dame med en autoritet og  en form for skjønnhet som man bare må bøye seg i støvet for.  

I de aller fleste scener i denne filmen opptrer hun totalt usminket.  Hvilken annen dame på 60+ ser så pass godt ut en dagen derpå hvor man i tillegg forsover seg?  Jeg bare spør.

Selvfølgelig er det andre gode skuespillere med også, men jeg mener at Kari bærer filmen. Og så liker jeg at de har benyttet seg av så pass mange nordnorske skuespillere. Eller folk som fikser det å snakke nordnorsk dialekt på en naturlig måte.

Hva så med filmen.  Jeg begynte faktisk å lure.  Var det virkelig sånn det var?  Så jeg måtte ta en sniktitt på en nettside, og fikk da bekreftet at dette er fiksjon.  Men da er det godt gjort at de ikke har gått i fella med å overdrive. Det hadde sikkert vært fristende å sprite opp handlingen litt, fått inn litt flere actionscene, slossing , skyting osv.

Men her har filmskaperne vært edruelige.  De har utnyttet de ressursene de har, den originale historien, skuespillerne, stemning, landskap, osv.

Og det mangler slett ikke på spenning.  Jeg kjenner det nesten fysisk der jeg sitter og ser filmen. Mørketida i Tromsø hjelper til med å gjøre handlingen ekstra uhyggelig.  Jeg følger med journalisten på hennes jakt på sannheten, og føler med henne i forhold til all motstand hun møter. Jeg beundrer hennes tålmodighet.  Men saken er vel at denne journalisten har vært ute en vinternatt før, og kjenner miljøet slik at hun vet så altfor godt hvor livsfarlig dette kan være.

Og til slutt så… Nei, det kan jeg ikke si.  Men jeg har sjelden blitt så overraska.
Anbefaler alle å se dette norske filmen.
God fornøyelse

Her kan du kjøpe filmen som  DVD  og Blu-ray









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar