søndag 5. november 2017

DAGENS BOK: JØRN LIER HORST – NÅR HAVET STILNER






Fra cdon.no:
Et tåkete, folketomt Stavern, utenfor sesongen. En mann blir funnet bevisstløs på trappa til byens apotek. Han er skutt i magen, og det er tydelig at noen ville at han skulle bli oppdaget. Snart finner politiet forkullede beinrester på en branntomt i nærheten. Når så et oppsvulmet lik skylles inn på stranden, forstår William Wisting at han denne gangen har å gjøre med en kriminalsak av helt nye dimensjoner. «Knallbra fra Horst.»Terje Stemland,.Aftenposten «En solid, ujålete og svært spennende politiroman.»Turid Larsen, Dagsavisen « ... en solid og skikkelig kriminalroman... hvor overraskelsene kommer tett som hagl, og hvor det faktisk skjer noe helt fram til siste side.»Kurt Hanssen, Dagbladet «En ny William Wisting-sak som foregår i et forrykende og drepende tempo inntil den tar av og eksploderer i spennende og intense avslutningskapitler.»Kjell Einar Øren, Haugesunds Avis Jørn Lier Horsts hjemmeside Om Jørn Lier Horst på wikipedia**


Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no:  8 t 59 min.

Dette er den tredje boka om politimannen William Wisting.  Det betyr at jeg har lest og blogga om bøker tidligere, som har blitt utgitt etter denne. Men egentlig har det lite å si.  Jeg kjenner jo Wisting, og forfatteren drar ikke med tidligere saker slik at det forstyrrer eller har forstyrret min leseropplevelse.
Må legge til at lydboka kom først nå i 2017, selv om boka ble gitt ut i 2006.

Som vanlig skriver Horst godt.  Det er tydelig at det er en politimann som betjener tastaturet.  Jeg føler meg så trygg når jeg leser Horsts bøker, fordi jeg vet at han holder seg til de lover og regler som gjelder for polititjenestemenn og etterforskere.
Det jeg liker aller best med bøkene i denne serien er at persongalleriet alltid er spennende.  

Om man er våken så er det muligheter for å løse gåten.  Jeg mistenker at Lier Horst ønsker å sette leseren på prøve ved å legge ut små hint underveis i fortellingen.  Jeg digger det, fordi jeg hater når løsningen på en krimgåte er at den skyldige er en person som overhode ikke har vært til stede i fortellingen.  Da blir jeg virkelig grinete.

Og så er det en ting til som gjør meg rasende, og det er slurv med tidsadverb som da og når !!
Fra lydboka leses det følgende setning:  «Når han kom inn til stasjonen….»  Denne setningen beskriver at Whisting kommer inn til stasjonen sent en kveld for bl.a. å lete etter din notisblokk.  På skolen lærte jeg forskjellen på «Den gang da og hver gang når».  Kall dette gjerne en bagatell.  Men jeg kan ikke la være å irritere meg.

Men sånn er det vel med oss godt voksne damer.  Vi finner noe å irritere oss over ......  og heldigvis for det.

Men boka....  Den er bra den!


Her kan du kjøpe boka som pocketutgave og lydbok på cd


Mine tidligere blogginnlegg on Jørn Lier Horsts bøker:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar