fredag 3. november 2017

DAGENS BOK: MARIT REIERSGÅRD -PARADISBAKKEN




Fra forlagets omtale:
For 25 år siden ble Camilla Carlsen funnet drept ved stien som kalles Paradisbakken. Saken ble aldri oppklart. I håp om at nye øyne og nye metoder skal finne løsning på saken, gjennomgår Drammenspolitiet saken på nytt. Camillas tre bestevenninner blir kalt inn til nye avhør. Etter avhørene møtes de over mer enn ett glass vin for å diskutere opplevelsen og minnene. I baren kaster en mann lange blikk mot en av de tre venninnene, May. Når May går ut for å ta en røyk, følger mannen etter. Dagen etter blir hun funnet kvalt i et butikkvindu. Politietterforskerne Bitte Røed og Verner Jacobsen blir satt på saken. Dette er tredje bok om Bitte Røed og Verner Jacobsen.

Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no 12t 53min.

Om jeg var begeistret for Reiersgårds to første krimbøker, «Stolpesnø» og «Jenta uten hjerte», så er jeg tilnærmet overbegeistret for denne tredje boka til forfatteren.  Nå har hun virkelig tatt grepet om ting.

Vi har blitt godt kjent med Bitte og Verner.  De er akkurat så originale som de skal være, og etter hvert som vi har blitt kjent med dem og glade i dem, så forstår vi mer av deres måte å tenke på.

Marit Reiersgård er en forfatter som faktisk skriver om vanlige folk, som deg og meg.  Vi kan enkelt kjenne oss igjen både i forhold til etterforskere, offer , - ja, av og til i forhold til gjerningsmenn også.  Og derfor kan det være så vanskelig å gjennomskue den skyldige.  Det er ingen sprøyte gal seriemorder, ingen psykopat eller en annen opplagt kandidat.  Det sies at vi alle kan være i stand til å begå et drap om situasjonen fremprovoserer det.  Hittil har jeg trukket dette i tvil, men etter å ha lest Reiersgård så er jeg jaggu ikke sikker lenger.  

Kanskje det er nettopp dette som gjør bøkene hennes så spennende.  Denne var umulig å legge bort, så lydboka ble hørt i en eneste uavbrutt langøkt på nesten 13 timer.  Det er sjelden at en lydbok blir unnagjort i et lignende tempo.

Denne gangen er det altså en gammel sak som blir tatt opp igjen for en gjennomgang før foreldrefristen gjør at en eventuell drapsmann kommer seg unna.  Jeg ble litt forvirret over dette.  Så vidt jeg vet ble loven om foreldelsesfrist opphevet sommeren 2014, altså samtidig med at saken i denne boka tas opp igjen.

Jaja, kan godt være at jeg ikke har fått med meg en viktig info fra boka.  Det skjer en gang i blant når jeg hører lydbøker.  Uansett, jeg lar ikke dette ødelegge leseropplevelsen. 

Marit Reiersgård har blitt en av de forfatterne jeg har på min høyst private favorittliste.  Hun kan av og til minne om Karin Fossum.  Men det kan være at likheten er mere geografisk enn noe annet.

Uansett, - jeg digger dama, og anbefaler henne gjerne. 

Selv om dette er tredje bok i serien, så kan den leses separat.  Men av hensyn til forholdet mellom politibetjentene Bitte og Verner, så ville jeg ha lest bøkene i rekkefølge.

God fornøyelse!

Her kan du kjøpe boka som innbundet  og som pocket.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar