søndag 25. januar 2015

DAGENS BOK: ANNE B. RAGDE – ARSENIKKTÅRNET




Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Romanen handler om tre generasjoner kvinner, slik livet utspiller seg for hver av dem gjennom et dramatisk århundre. Hver for seg representerer de tre kvinnene vesensforskjellige måter å forholde seg til verden og seg selv på. Det er tilsynelatende ingen likhet mellom Malie-Thalia Jebsen og hennes datter Ruby, eller mellom Ruby og hennes datter Therese. De preges alle av hendelser i Malies liv, knyttet til teatermiljøet i København på begynnelsen av forrige århundre.

Min kommentar:
Jeg leste denne boka da den kom ut, men jeg mener å huske jeg var ikke så overbegeistret den gang. Men da jeg leste Anne B Ragdes seneste bok «Jeg har et teppe i tusen farger», bestemte jeg meg for å ta fram «Arsenikktårnet» igjen. Ja, det ble helt nødvendig for meg. Og jeg er glad for denne reprisen. Denne gangen hadde et stort utbytte av denne boka. Jeg kjenner selvfølgelig forfatteren bedre i dag, både gjennom hennes forfatterskap og hennes opptreden i media. Men aller mest føler jeg at jeg kjenner henne gjennom den hennes foreløpig siste bok, hvor hun er svært personlig. Men jeg ble vel så nysgjerrig på denne tidlige bok etter å ha blitt litt kjent med mor til Anne i den siste boka.

Det er en dramatisk historie vi får presentert. Men den er nok ikke enestående. Jeg tror historien gir et riktig og dermed troverdig bilde av kvinners liv i etterkrigstidens Danmark og Norge. Det er ekstra interessant at vi her også får et innblikk i hverdagslivet i etterkrigstidens Danmark.
 
Jeg anbefaler alle å lese denne boka. Gjerne i forbindelse med at du leser Annes bok om moren. Du vil nok, som jeg, få et mer helhetlig bilde, samt forstå mer av både handlingen og hovedpersonen i «Jeg har et teppe i tusen farver». Du finner mitt blogginnlegg om denne boka her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar