tirsdag 13. januar 2015

DAGENS BOK: GAUTE HEIVOLL – OVER DET KINESISKE HAV

Forfatteren av «Før jeg brenner ned» er tilbake! Like før krigen får et ektepar reist sitt eget forpleiningshjem for " "åndssvake" " i den vesle bygda helt sør i Norge. Snart fylles rommene med pasienter; den religiøse grubleren Christian Jensen, den tause, alltid ruggende Matiassen, og Onkel Josef, som er blant de mest beleste i bygda. En søskenflokk på fem barn flytter inn i " "galehuset" " som det blir kalt. Josef kaller dem bare " "tullingene fra Stavanger" ", men de blir likevel raskt en del av familien. Krigen tar slutt, men den usedvanlige familien skal få alt annet enn fred. For snart rammes de av en stor tragedie som kommer til å forfølge dem alle resten av livet. Med en ny historie basert på virkelige hendelser og autentiske personer har Gaute Heivoll skrevet om mennesker som kanskje kunne kalles " "åndssvake" ", men som gjennom sine liv og sine handlinger viser et hvert menneskes verdighet og iboende styrke

Denne boken har jeg hatt liggende en stund. Jeg var redd for at denne skulle være en trist bok om elendighet og vanskøtsel. Heldigvis så gikk jeg tom for lesestoff her om dagen, og jeg tok mot til meg. Og hva oppdager jeg? Jo, dette er en bok om medmenneskelighet og trygghet, men også om sorg. Det er en varm bok om hvordan livet kunne arte seg for de med «litt mindre bagasje enn oss andre» for noen tiår tilbake. Det å ta imot slike «åndsvake» var for mange en inntektskilde. I tillegg var disse menneskene en uvurderlig arbeidskraft. Det var derfor svært ofte bønder som åpnet dørene. Dessverre har historien vist at ikke alle hadde det like trygt og godt som de vi møter i denne boken. Her møter vi et ektepar som er genuint interessert i å gjøre en forskjell for disse menneskene de tar ansvar for.
Jeg kan faktisk huske at vi hadde en mann boende hjemme på gården hos min familien da jeg var liten. Han var såkalt nervesvak. Men du verden, hvor flink og arbeidssom han var. Jeg var veldig glad i denne mannen, og holdt meg automatisk unna når han hadde sine svarte dager. Han kunne av og til være veldig fortvilet, og da kunne han bli rasende. Men min mor leste han godt, og tok seg av han på en svært godt måte. Jeg har kun gode minner om denne gjesten vi hadde i huset vårt i mange år.
Dette er faktisk en viktig bok fra vår nære historie om hvordan hjerterom og husrom kunne løse en del ting som vi i dag skyver fra oss. Vi sier det er et samfunnsansvar, og mener det er en selvfølge at det skal bygges institujoner og bokollektiv. Er vi i ferd med å bygge vanntette skott mellom den vanlige familie på den ene sien, og gamle, syke og de med mindre ressurser på den andre. Er vi i ferd med å fremmedgjøre alle som har litt avvik fra normalen? Og hva gjør dette i tilfelle med oss?