mandag 19. juni 2017

FRA PLATEHYLLA: JAN EGGUM – TRUBADUR


1976.  CBS ‎– CBS 81477


Jan Eggum, - en artist av de som ”alltid har vært her”.  Jeg kan ikke huske nøyaktig når jeg oppdaget denne visesangeren fra Bergen.  Men jeg husker at jeg alltid har tenkt på Eggum dom en melankoliker.  

Om jeg hadde hørt denne skiva tidligere ville jeg definitivt ha hatt et litt annet syn på Bergens store sønn.  Dette er artisten andre album.  Her er det raske, dansbare låter, men også noen få av den sorten vi er vant til å høre fra Eggum’en.

Det var først året etter dette albumet, altså i 1977 at Eggum slo gjennom her i Norge med sitt tredje-album «Heksedans».   

Det kan være at det var da jeg oppdaget Jan, men det kan også være at jeg la merke til navnet hans i ’76, sammet året som denne skiva kom. 

For i tillegg til han han ga ut dette albumet "Trubadur", så bidro han også sterkt til Wenche Myhres album «Wenche» som kom ut i ’76.  Bl.a. så var låta «En natt forbi» på dette albumet.  Jan selv ga ikke ut «En natt forbi» før tre år etter da hans album med samme navn kom ut.

1976.  Polydor ‎– 2382 078 

Jeg sakser fra grappa.no:
«Allerede som ny og fersk artist i 1976 pakker Jan Eggum bitende og meningsfulle tekster inn i ulike, spennende musikalske uttrykk og annonserer sitt komme som en av Norges største artister».

Det var vel nettopp dette som noen få oppdaget allerede i 1976, og som førte til at Jan Egumm så vidt kom seg en svipptur innom VG-lista.  Albumet lå der en eneste uke, på en 18.plass.
  
Her finner du tekstene til dette albumet.

Du finner musikken fra albumet på Tidal og Spotify



Jeg er ikke i stand til å finne et klipp fra denne skiva hverken på youtube eller i Nrks arkiv.  Men som før nevnt så var den ungen Eggum svært delaktig i Wenche Myhres album "Wenche" dette året.  Og Wenche fikk Spelemannsprisen for dette albumet.

Om du vil se Wenche Myhres opptreden på Selemannsfesten, så kan du trykke her. Du finner Wenche ca 1t 04min ut i sendingen.  Men jeg vil anbefale at du ser hele showet.  Mye morsomt her.
God fornøyelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar