tirsdag 20. juni 2017

KVELDENS FILM: THE RAVEN





Kanal:  NRK
Skuespillere:  John Cusack, Alice Eve, Luke Evans
År: 2012

Fra filmweb:
I denne tøffe thrilleren slår Edgar Allan Poe (John Cusack - Being John Malkovich) seg sammen med en ung detektiv fra Baltimore (Luke Evans - Immortals) for å slå kloa i en gal seriemorder som bruker Poes egne fortellinger som utgangspunkt for en rekke brutale drap. Filmen er regissert av James McTeigue (V For Vendetta), og blant de andre skuespillerne er Alice Eve (Sex And The City 2), Brendan Gleeson (Harry Potter) og Oliver Jackson-Cohen (Faster).
Når likene av en mor og en datter blir funnet ille tilredt i 1800-tallets Baltimore, gjør detektiv Evan Fields en overraskende oppdagelse: Forbrytelsen er prikk lik et fiktivt mord beskrevet i grotesk detalj i den lokale avisen - som del av en samling fortellinger ført i pennen av den unge forfatteren Edgar Allan Poe som sliter for å få anerkjennelse. Mens Poe blir forhørt av politiet skjer nok et grufullt drap - også det inspirert av en av hans historier.

Min kommentar:

Jeg oppdaget Edgar Allan Poe mens jeg enda var tenåring.  Egentlig var det vel Paul McCartneys skyld.  Jeg leste et intervju hvor han hyllet sin favorittforfatter.  Og dermed dro unge frk Nilssen til biblioteket jeg jeg plukket med meg hjem det som var å finne av denne amerikanskje forfatteren.

Noen år etterpå så jeg filmen «The Pit and The Pendulum», - og ble vettskremt.  Men likevel så jeg denne filmen flere ganger.

Kveldens film "The Raven" har jeg faktisk sett en gang før, men jeg tålte godt å se den en gang til.   Hovedrolleinnehaveren er jo skremmende lik selveste Edgar Allan Poem. På en merkelig måte tror jeg da at det hele blir ekstra troverdig.  Men jeg aner jo ikke om Poe fremstilles slik han virkelig var.  Men for all del, - 
det er jo snart 200 år siden mannen levde.  Han etterlot selv vel ingen selfies


Det aller beste er at jeg får lyst til å lese Mr Poes verker igjen.  

Men om dette er en film jeg vil anbefale til andre.  Tja, - det er jeg usikker på.  Jeg tror du må være litt over gjennomsnittet interessert i denne fofatteren for å ha fullt utbytte av denne filmen.  Er litt usikken på om den i seg selv er spennende nok til å fenge interessen når det finnes så mye annet bra å se på. 
Men jeg anbefaler deg å gjøre et forsøk....  eller se om du finner "Dødens Pendel".  Men obs!  Den er ikke for de lettskremte.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar