tirsdag 6. juni 2017

FRA PLATEHYLLA: RANDI HANSEN – ANSIKTET I SPEILET


1985.  Slager Records ‎– HLP 77015


Randi Hansen, Harstadjenta som slo igjennom med «Sola di» i 1979.
Randi ble utrolig populær. Hun er den den nordnorske artisten som jeg kan komme på i farten, som gjorde nasjonal suksess etter Kirsti Sparboe.

Jeg flyttet til Oslo i 1978. Når jeg i dag ser tilbake, så var det en veldig spesiell opplevelse.  Heldigvis så har det skjedd mye på disse 40 årene.  Vi nordlendinger var ikke så altfor populære den gang.  Jeg husker spesielt en episode hvor jeg var ute på byen.  Vi var på et sted som hette «Lærinnalaget».  Jeg ble bedt opp til dans, og var meget fornøyd med det.  Sørlig fordi det var en svært kjekk kar. Men så ble det pause i musikken, og jeg var litt spent på om dansekavaleren ville stikke av.  Jeg må legge til at hittil hadde vi ikke utvekslet noen ord.  Han spurte så hva jeg het, og om jeg hadde vært på «Lærinnalaget» før osv.  Samtalen forsatte, og så beveget vi oss mot dansegolvet igjen.  Da ser kjekkassen på meg og sier:  «Hvor i Sverige kommer du fra».  «Nei»  , sier jeg.  «Jeg er nordlending jeg», svarte jeg.  Og dermed ble jeg forlatt – midt på dansegulvet. 

Han hadde, ifølge min venner som var på samme sted, uttalt at Nordnorske damer var det verste han visste.
Kjære Geir, om du leser dette.  Du vet ikke hva du har gått glipp av.  Men jeg håper at du i ettertid har forska litt mer på nordnorske dialekter, slik at du vet hvor du skal plassere Velfjord- /Brønnøydialekta neste gang.  – «Sverige, - du liksom» 😝😝

Dette er en god historie (syns vi nordlendinger), men det verste er at den er helt sann.  Jeg kommer helt sikkert til å fortelle flere historier om ei nordlandsjentes tøffe liv i hovedstaden.  Så følg med.

Men tilbake til musikken.  Det var ikke så alt for mange nordlendinger i bransjen.  Men du verden hvor stolte vi var av de få som klarte å hevde seg i bransjen.

Jeg så Randi live en eneste gang.  Men jeg er faktisk ikke i stand til å huske hvor det var.  Det kan ha vært på Konserthuset.  Men jeg husker altså ikke.  Uansett så var dette lenge før Randi ga ut denne skiva. «Ansiktet i Speilet»  kom i 1985.  Etterpå var det slutt.  Det ble helt stille fra "Sola fra Harstad".

Men av en eller annen grunn så kjøpte ikke jeg denne plata i 1985.  Jeg kjøpte alle de foregående, men denne la ikke jeg merke til før jeg fant den på et nettauksjon ca 20 år etter.  Og ut fra den prisen jeg måtte ut med for å sikre med skiva, så vil jeg tro at denne skiva ikke hadde solgte all verden.

Jeg tror at årsaken til at jeg ikke visste om denne skiva da den kom ut var rett og slett at den ikke ble tatt inn av hovedstadens plateslapper.  Vi hadde ingen nettbutikker den gang. 

Jeg kjøpte min første cd-spiller i 1986.  Og det kan se ut som om dette albumet ikke er utgitt på cd. Jeg har spilt LP-plata nå, og det er faktisk første gang.  Jeg har aldri hørt disse låtene før.  Låtene er selvfølgelig typiske Randi Hansen låter.  Hun har selv stått for all tekst og musikk. 
For ei dame!

Må også nevne de folka hun har med seg på albumet.

Credits

    Bass – Geir Holmsen, Rolf Graf, Tom Erik Antonsen
    Choir – Amund Enger, Randi Hansen, Svein Dag Hauge
    Drum – Per Hillestad
    Guitar – Svein Dag Hauge
    Keyboards – Geir Langslet, Per Kolstad
    Producer – Svein Dag Hauge
    Saxophone – Arne Fang, Sigurd Køhn


For et A-lag!

 SÅ vidt jeg kan se så ligger det ingen youtube-klipp fra denne skiva ute.  Men jeg fant et innslag fra NRK som er tatt opp for ikke så lenge siden. Nemlig i 2016, ca 30 år etter at det ble stille fra sangfuglen.  Du kan se innslaget ved å trykke her

Men jeg fant mer i Nrks arkiv.  Se gjerne på dette klippet fra 1993.

Ellers kan du høre sette albumet på  Tidal  og Spotify











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar