onsdag 28. juni 2017

KVELDENS FILM: DISCONNECT





Kanal: Nrk1
År:  2012
Sjanger:  Thrillerdrama
Skuespillere:      Alexander Skarsgård,     Paula Patton,     Haley Ramm,     Hope Davis,     Max Thieriot,     Michael Nyqvist,     Andrea Riseborough,     Frank Grillo,     Colin Ford,     Jonah Bobo,    Jason Bateman
Regi: Henry-Alex Rubin
Land:  USA

Fra nrk.no:

En advokat er konstant koblet til telefonen sin, men har ikke tid til å snakke med sine nærmeste. Et par havner i en farlig situasjon når hemmelighetene deres blir avslørt på nettet. En alenefar sliter med å oppdra sønnen, som mobber en klassekamerat via digitale medier. De er vanlige mennesker, og de sliter med å nå hverandre i virvaret av kommunikasjonsteknologi. Med Jason Bateman, Hope Davis, Michael Nyqvist mfl.



Min kommentar:

Dette ble en veldig spesiell opplevelse. Jeg hadde ikke så høye forventninger da jeg satte meg ned foran TV-skjermen i kveld.  Det er sommertid og «tørke» på de vanlige TV-kanalene.  Jeg hadde egentlig henkt å starte på sesong 5 eller var det 6 av en amerikansk serie, som sannsynligvis kommer til å vare evig.

Men så kom jeg til å sjekke rollelista på denne filmen.  Og da jeg fant et par svensker, så var valget lett.

Filmen tar opp et svært aktuelt tema.  Men på amerikansk vis klarer de å ødelegge det hele med rop og skrik.  Det er så pass forstyrrende at jeg glemmer budskapet, og mister konsentrasjonen.

Men nå skal det sies, at jeg er vel ikke i den største målgruppa for filmens budskap.  Men vi vet alle at absolutt alle aldersgrupper blir kraftig lurt.

Som godt voksen kjerring uten barn eller barnebarn, (heldigvis kan jeg nesten si i denne sammenheng), så har jeg kun meg selv å passe på.  Og det håper jeg inderlig at jeg skal klare.

Men det var først en time etter filmen at jeg satt ut.  Jeg har som vane å lese aviser på nett flere ganger pr dag.  Og der sto nyheten: 
"Den svenske skuespilleren Michael Nyqvist er død".

Michael Nyqvist (1960-2017).  Foto fra Imdb.com



Michael Nyqvist ble  56 år gammel. 
Dødsårsak: Kreft. 

Om jeg husker rett nå, så sa Nyqvist i et Skavlan-progran at han var adoptert, og at han hadde italienske aner.

Jeg oppdaget han i de svenske filmene  «Gutten i graven ved siden av»  og «Så som i himmelen», og ble selvfølgelig helt betatt.  

Det skulle gå ca 5 år før jeg fikk se denne, for meg nye skuespilleren.  Da hadde han hovedrollen som Mikael Blomkvist i den første Millenium filmen.  Og dermed ble Michael Nyqvist verdensberømt. 

Han fikk rolle mot Tom Cruise i «Mission Impossible».  
I tillegg til de nevnte filmene så har han spilt sikkert et hundretalls større og mindre roller i filmer og TV-serier.
Han hadde faktisk  filmer på gang da han måtte opp for sykdommen.

En flott skuespiller har forlatt oss. Hvil i fred !

Om ikke påbegynte filmer som bl.a. «Kursk» blir ferdigstilt, så skal jeg hedre denne store svenske skuespilleren med å se en av han tidligere filmer.  Jeg vil ikke at denne filmen som jeg har sett i kveld skal være mitt siste minne av Nyqvist.

Her er trailer'n til kveldens film:



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar