torsdag 8. juni 2017

FRA PLATEHYLLA: LUMBAGO – CABARET MARZIPAN


1981.  Polydor ‎– 2382 125.


Fra wikipedia:
Lumbago var et norsk nyveiv-band som eksisterte fra 1979 til 1984. Forgjengeren het Bygerlijaen LumbagoSommeren 1979, etter en opptreden i NRKs Halvsju, brøt vokalist Morten Jørgensen, bassist Stein Gulbrandsen og trommeslager Trond Armand Larsen ut og startet Lumbago sammen med Thanasis Zlatanos, etter å la lagt stilen om fra fusion-rock til nyveiv. Samme år skrev bandet kontrakt med Polygram, og deres første singel "Gi meg noe ekte" ble utgitt våren 1980. Den ble lansert med en helsides annonse i Dagbladet, noe som vakte betraktelig oppsikt og gjorde bandet omstridt. Høsten 1980 utkom debutalbumet Alt og litt ekstra, som ble nominert til Spellemannpris i klassen "Ny-rock". NRK produserte en av landets første moderne musikkvideoer til låta Berit har fått leggene barbert, som ble vist i programmet Videoteket den tjuetredje september, 1980.
Oppfølgeren Cabaret Marzipan ble utgitt i oktober året etter, men allerede før albumet utkom, hadde Polygram sagt opp kontrakten fordi selskapet var misfornøyd med at debuten ikke solgte mer enn enn i overkant av 4000 eksemplarer. Som følge av dette ble Cabaret Marzipan ikke markedsført. Albumet solgte 2000 eksemplarer.

Min kommentar:
Det er altså dette andrealbumet som ligger på platespilleren min akkurat nå. Dette er musikk fra en sjanger som jeg overhodet ikke hørte på da denne plata ble utgitt på åttitallet.  Men med årene så har også jeg blitt åpen for å høre på litt annet enn rock, som jeg lånte bort ørene mine til mesteparten av tida i ungdommen. Etter hvert som jeg har blitt lett mere voksen, så synes jeg det er spennende å utforske nye musikkformer, ny musikk og fremfor alt nye artister.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar