onsdag 14. juni 2017

FRA PLATEHYLLA: THE SEPTEMBER WHEN – MOTHER, I’VE BEEN KISSED



1991.  WEA ‎– 9031-73588-1


Dette bandet fra Stavanger ble stiftet i 1987.  De holdt det gående til 1996.  Til glede for mange gjorde de et comeback i perioden 2008-2011.


Personlig må jeg være så ærlig å si at jeg hadde svært liten kjennskap til Stavangermusikere på åttitallet.  Ja, det begrenset seg vel til Hans Petter Hansen og Stavangerensemblet. 


Men så oppdaga jeg en svært spennende stemme.  Noe lignende hadde jeg ikke hørt før, - trodde jeg.  Joda, jeg hadde hørt denne stemmen før.  Den  nemlig selveste Morten Abel, eller Morten Abel Knutsen som vokalisten het da han flytta fra Bodø til Stavanger tidlig på åttitallet. Jeg hadde jo selvfølgelig hørt Savangers kjennings-melodi «Tore Tang». .... Mange mange ganger.


Men da jeg oppdaget TSW med vokalisten som hadde forkortet navnet sitt.  Ja, da oppfattet jeg rett og slett ikke at dette var samme vokalist.  Bandets førsteskive gikk meg hus forbi.  Jeg har den faktisk ikke i min samling.  Men nå er den selvfølgelig bestilt, - fra USA.  Denne denne andreskiva derimot, den kjøpte jeg på cd da albumet ble utgitt.  Det var cd-tid  i 1991.  Men senere har jeg selvfølgelig fått kjøpt meg den-ne skiva som vinyl. Ei plate som jeg har spilt mye.


Som så mange andre var det låta «Bullit Me» jeg la merke til.  Dette ble en stor «live-hit», og for meg som bodde i Sørkedalen i mai 1991, så kunne jeg ikke unngå å høre låta bli spilt av russen på Tryvann og diverse parkeringsplasser oppover i Sørkedalen i mai-nettene dette året.


Albumet fikk strålende kritikker og solgte bra. Totalt salg var 75.000 eksemplarer. Det førte til 25 uker på VG-lista. Førsteplassen ble selvfølgelig erobret.  Det ble også Spellemannsnominasjon, men ingen pris.



Het kan du se og høre The Spetember WHen me «Bullit Me» fra Nrks arkiv.

Du kan høre musikken på Tidal og  Spotify





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar