fredag 30. juni 2017

KVELDENS FILM: TILBAKE I SPILL





Skuespillere:     Clint Eastwood,     Amy Adams,     Justin Timberlake,     John Goodman,     Matthew Lillard,
Sjanger:  krim /thriller
År: 2012
Nasjon:  USA

Fra filmweb.no:
Musikk- og filmstjernen Justin Timberlake utgjør sammen med legenden Clint Eastwood sternelaget i en film om en skrantende og aldrende talentspeider, som tar med seg sin egen datter ut på en siste jobbreise.
Gus Lobel (Eastwood) har vært en av de beste talentspeiderne innefor baseball-sporten gjennom årtier. Men selv om han forsøker å skjule det, er alderen i ferd med å innhente ham. Gus, som har vært i stand til å finne en stjerne selv med bind for øynene nekter å bli satt på reservebenken - i en finale og reise som kan bli den siste i hans karriere.
Men kanskje har han ingen valg. Klubbledelsen har begynt å stille spørsmål ved hans dømmekraft, spesielt når landets største talent skal opp til vurdering. Den eneste som kan hjelpe Gus, er den han aller siste han vil spørre: sin egen datter Mickey (Amy Adams).

Justin Timberlake (The Social Network) spiller rollen som Hohnny Flanagan, en yngre talentspeider og rival som har sine øyne mot en to ting: mot en større jobb innenfor sporten, og mot Gus sin datter, Mickey.


Min kommentar:

Hva kan få meg til å spandere timer på en film om en sport jeg absolutt ikke skjønner noen ting av.  Svaret er selvfølgelig …  gode gamle Clint Eastwood.  

For selv menn som Eastwood blir gamle.  Men først nå forstår jeg hva det vil si å eldes med stil.  Det er helt utrolig.  Gubben var faktisk 82 år da han spilte inn denne filmen. Selv om han her spiller en litt aldrende kar md visse skavanker, så vet vi at han holder seg langt bedre i virkeligheten.  Uansett så var det svært hyggelig å se et glimt av Clint’ern fra 1982, som et innslag i filmen.

Det finnes knapt noen som er tøffere enn denne karen.  Det beviser han i den scenen hvor han tar i den gloheite steikepakka med bare fingre. Denne tøffingen behøver ingen grytekluter.

I et intervju i etterkant av denne filmen uttalte Clint Eastwood at i hans alder var han bare glad for å være her.  Alternativet er, som vi vet, adskillig verre.

Clints datter i filmen spilles av en for meg ganske ukjent skuespiller med navn Amy Adams.  Ryktene sier at denne rollen opprinnelig var tiltenkt Sandra Bullock.  Men hun måtte takke mei da hun var opptatt med andre prosjekter under innspillingen.  Men etter min mening var ikke Amy Adams noe dårlig valg.  Samspiller mellom far og datter fungerer meget bra.

Filmskaperen ville med denne filmen si noe om hvordan det er å bli gammel.  Vi kan vel alle forestille oss hvordan det er å «gå ut på dato», når man selv kjenner at man har så mye mer å gi.  

Jeg måtte selv slutte i en jobb av helsemessige årsaker.  Dette var en jobb jeg likte svært godt, og jeg opplevde rett og slett en sorgreaksjon.  Tenk bare på hvor stor del av livet jobben din tar. Jobb er vanligvis en arena for vennskap, kunnskap og personlig utvikling.  Det tok meg år å komme over tapet av jobben og miljøet rundt den.


Dette er en typisk amerikansk film.  Ja, handlingen er nesten en kopi av «Million Dollar Baby».  Kanskje Eastwood vill vise oss at han har blitt mere myk og sympatisk med årene.  Det er slettes ikke nødvendig.  Jeg har ikke behov for å bli kjent med den private Clint Eastwodd.  Jeg vil ha Dirty Harry eller den tøffingen med sigg i munnvika som freser «You’ll make my day»

Du finner filmen som DVD i denne samlingen .

Her kan du kjøpe filmens soundtrack  på cd.

Du kan høre filmmusikken på Tidal  eller Spotify .






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar