torsdag 10. mai 2018

DAGENS BOK: YRSA SIGURDARDOTTIR – DET TREDJE TEGNET






Fra norli.no:
I Reykjavik blir en ung tysk historiestudent funnet brutalt myrdet. En gammel kjenning av politiet blir arrestert og saken regnes som oppklart. Familien til offeret ser seg ikke fornøyd med oppklaringen og setter Tóra Gudmundsdóttir, en ung islandsk advokat, og tyskeren Matthew Reich på saken. De avdekker offerets fascinasjon og studier av det okkulte, blant annet tortur, avretninger og hekseforfølgelser på Island og Europa under 1600-tallet. De kommer på sporet av antikvariske samlerobjekter som står høyt i kurs på eksotiske Island.

Min kommentar:

Jeg var svært nysgjerrig på denne islandske forfatteren.  Kanskje aller mest fordi jeg har en annen islandsk favorittforfatter.  Ja, jeg tenker selvfølgelig på Arnaldur Indridasson.

I likhet med Indridasson fører bokas krimgåte oss tilbake i tid.  Men der Indridasson nøyer seg med å gå noen tiår tilbake i tid, så tar Yrsa Sigurdadottir oss med helt tilbake til 1600-tallet.

Det hele starte med at en tysk student blir funnet drept.  Studenten tok for seg av rusmidler, så derfor  går det ikke lang tid før langeren hans er mistenkt og arrestert.  Men hvorfor skulle langeren drepe sin kanskje beste kunde?  Tyskeren hadde godt med penger så det kunne heller ikke være narkogjeld som var motivet her.  Men hvorfor var øynene fjernet?  Var det en advarsel?  Hadde han sett for mye?

Vi blir presentert for advokaten Thora.  Hun er en arbeidssom alenemor med stram økonomi.  Hun blir kontaktet av mor til den tyske studenten som ønsker at Thora skal se på saken, ta den tid hun trenger, koste hva det koste vil.  Thora slår til.  Med seg på laget får hun Matthew Reich, som kjenner den tyske familien godt.  Han forteller at den døde tyske studenten Harald hadde arvet en formue etter bestefaren sin. I likhet med bestefaren delte han interessen for det okkulte og heksekunst.  Årsaken til at han valgte å studere på Island er landets historie som forteller at islendingene, i i motsetning til andre europeere,  var de eneste som anklaget menn for å være hekser. I tillegg var Harald tiltrukket av det vi kan kalle eksperimentell sex.


Thora og Matthew tar saken og spørsmålene blir flere og flere etter hvert som de graver seg ned i materialet.
Og det er mange tråder som etter hvert legges ut, og enda flere personer som skal snakkes med.  Det er langt fra lett for meg som leser å holde styr på alt og alle.

Det er en ekstra utfordring ettersom jeg hører lydboka på svensk.  Jeg liker svenske lydbøker svært godt.  Særlig gjelder dette bøker av svenske forfattere.  Men denne gangen ble det en svensk lydbok fordi at jeg ikke kunne finne denne lydboka på norsk.

Det som kanskje overrasker meg mest er at her er det mye humor.  Særlig i beskrivelsen av forholdet mellom Thora og hennes «livvakt» og også i kommunikasjonen mellom dem.
Også blir jeg så lykkelig når løsningen ikke er så altfor opplagt.


Denne saken blir selvsalgt krevende for alenemoren Thora, og det skal vise seg at hun får ikke med seg riktig alt av det som skjer i familien. Derfor er hun totalt uforberedt på den overraskelsen som venter henne på det private plan.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar