søndag 6. mai 2018

DAGENS BOK: TERJE BJØRANGER – BARCODE






Fra forlagets omtale:
En ung kvinne blir funnet brutalt drept ved Sognsvann, hun er kledd i politiuniform og har en påfallende tatovering på brystet. Dagen etter hopper en toppolitiker fra Arbeiderpartiet foran toget på Lillestrøm stasjon. Etter hvert som politietterforsker Charlie Robertsen dykker ned i disse sakene ser han sammenhenger ingen andre er villige til å se.


Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no: 12t 51min

Denne boka var skrytt opp i skyene før jeg rakk å bestille den.  Jeg bestiller lydbøker på nlb.no så fort jeg oppdager noe spennende.  Men når det gjaldt denne boka så var jeg nok litt treig.  Derfor måtte jeg vente litt.

Allerede i starten av boka blir vi tatt med til Sognsvann.  Og jeg kjenner at jeg savner Oslo med Bogstadvannet og Sognsvann.  

Men savnet går over ganske kjapt.  Det blir temmelig uhyggelig.  Mon tro om det kriminelle klimaet i Oslo virkelig er så tøft som vi får inntrykk av her.  Fordi dette handler om menneskehandel, narkotika,  drap, våpenhandel, prostitusjon, hvitvasking, konspirasjoner, politikerdrap/selvdrap..   Ja, kort sagt det meste av det vi får plass til innenfor begrepet organisert krim.  

Jeg må innrømme at jeg på grunn av forfatterens bakgrunn som politiadvokat fra UDI, Romerike Politikammer og Kripos,har tillit til han, og tror på at slike miljøer finnes i hovedstaden vår. Vi aner også klare lenker til en viss sak som involverte en populær politimann ved Oslo Politikammer for ikke så alt for lenge siden.   

Dette blir en etterforskning som tar mange retninger.  Når du tror du vet hvor løsningen finnes, så   kommer det flere elementer, nye saker, nye personer og nye opplysninger du må ta hensyn til.  

Jeg er aller mest imponert over at jeg klarer å følge med.  Men jeg må vel i rettferdighetens navn tillegge at det er ikke fordi jeg har utviklet min konsentrasjon til nye høyder i det siste.  Nei, her må all ære gis til forfatteren som gir oss troverdig krim som attpå til er lettlest.  Så enkelt kan det altså gjøres.  Ja, for det høres så enkelt ut.  Det er min tanke mens jeg hører lydboka, lest av Håkon Ramstad.

Boka anbefales, .... selvfølgelig.              
                                
Her kan du kjøpe boka som innbundet eller pocket






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar