tirsdag 22. mai 2018

NY VINYL I POSTKASSA: SAVOY – SEE THE BEAUTY IN YOUR DRAB HOMETOWN



2018.  Drabant Music – DM51LP



Fra bigdipper.no:
Det har gått over 10 år siden vi sist hørte fra Savoy og hele 14 år siden de sist leverte et studioalbum. Forventningene er derfor skrudd i taket når bandet nå returnerer med plata See The Beauty In Your Drab Hometown.
Bandet debuterte med «Mary Is Coming» i 1996 som bl.a. inneholdt kjempehiten «Velvet». I 1997 kom den kritikerroste oppfølgeren Lackluster Me og i 1999 mesterverket Mountains of Time med radiohiten «Star (I’m Not Stupid)». Etter de sterke albumene Reasons to Stay Indoors (2001), Savoy (2004) og det nyinnspilte samlealbumet Savoy Songbook Vol.1 (2007) rundet bandet av epoken med en konsertserie i mai 2008.
I følge Pål har dette albumet vært et av de minst. krevende albumene å lage og sangene fant sin form mye raskere enn tidligere. Albumet skiller seg også ut fra bandets tidligere utgivelser med mer utstrakt bruk av programmering og elektroniske elementer.

Min kommentar:

Det er uhyggelig lenge siden jeg kjøpte en plate med  Savoy.  Må faktisk mer enn 20 år tilbake i tid, til 1997 da jeg kjøpte cd’en «Lackluster Me»
Dette albumet er kanskje ikke så annerledes.  Litt fyldigere lyd, og enda mere fokus på instrumenter og klang.  Jeg blir faktisk litt glad når jeg hører denne skiva.

Det skrikes ofte høyt om at artister må fornye seg.  Men hva er det publikum vil høre på konserter.  Jo, svært ofte de gode gamle melodiene.  Det er noe trygt og godt over de artistene som gir oss det vi vil ha.
Selv om man liker en overraskelse i ny og ne, så vil ikke jeg bruke det imot en artist eller et band at de er tro mot sin stil.

Savoy består av:
Paul Waaktaar-Savoy - sang, gitar, bass, keyboard, låtskriver, produsent, fotograf, tekniker
Lauren Waaktaar-Savoy - sang, gitar, låtskriver, produsent
Frode Unneland - sang, trommer

Hvorfor et album nå?  Jo, det er visstnok så enkelt som at bandmedlemmene har voksne barn, og for alle de som har opplevd at barna flytter ut så vet man hvor stille det ble i huset.  Da må man finne på noe  Så hvorfor ikke spille inn et album.

Lurt, sier nå jeg.  Fordi dette er Savoy akkurat like bra som i 1997.  Ja, kanskje enda litt bedre.  Påls stemme er etter det jeg kan høre bedre enn noen gang.

Vinylplata ligger i et nydelig solid utbrettscover med trykte tekster på coverets innside.  Min favoritt nettbutikk har bidratt til at jeg har fått medlemmenes autograf på coverets front. 

Dette albumet vil bli flittig spilt i heimen.

Her kan du kjøpe albumet som vinyl eller cd

Du kan høre musikken på Spotify





















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar