mandag 7. mai 2018

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: PAAL FLAATA – LOVE AND RAIN


2017. Blue Mood Records. ‎– BMLP 6542



Fra Platekompaniet.no:


Våren 2017 var Paal Flaata tilbake i studioet han har en så omfattende historie med, helt fra 2001 og innspillingen av albumet In Demand, Athletic Sound. Tanken var å lage et fjerde album, med bonuskutt til den bokssamlingen av Songs Of-albumene. Ikke overraskende tok innspillingen av på egenhånd, og endte opp som et frittstående album, med tittelen Love And Rain: The Athletic Sessions”.

Ved siden av det nyskrevne tittelkuttet av Chip Taylor, inneholder også denne plata et bidrag fra Mickey Newbury. I tillegg finner man sanger som rager høyt i sangkatalogene til Kris Kristofferson, kultlegenden Donnie Fritts, countrygiganten Conway Twitty, countrysoulorginalen Charlie Rich og "Mr. American Pie", Don McLean.




Min kommentar:



Jeg oppdaget Paal Flaata som fronfigur i bandet 

Midnigt Choir en gang på nittitallet. Jeg likte 

umiddelbart hans litt lavmelte måte å bruke stemmen 

på. For bare noen få år siden oppdaget jeg soloartisten 

Flaata. Han var fremdeles ganske lavmelt, men brukte 

da stemmen på en annen måte. Og jeg likte fremdeles 

det jeg hørte. 

Noe mine tidligere blogginnlegg skulle 

bekrefte:


BLESS US ALL, Songs of Mickey Newbury



COME TOMORROW, Song of Townes Van Zandt



RAIN





I innlegget mitt om albumet Rain så oppdaga jeg at

Paal Flaata var så mye mer enn den lavmelte C&W 

samgeren fra Skien. Han kan på enkelte låter minne 

om både Morte Harket og Roy Orbinson.


Det er tydelig at Paal Flaata ikke gjør noe tilfeldig . 


Det er et usedvanlig vakkert album jeg sitter her med. 

Utbrettscoveret er i solid materiale som tåler en støyt. 

Og inni finner jeg en solid platepose med tekster på 

den ene siden og foto fra innspillingen på den andre. 


Vinylen har en farve vi på syttitallet kalte signalgrønn. 

I tillegg ligger det ved en cd. Den er god å ha om man 

vil spare på vinylen.





Det er noe med Paal Flaata. Det er umulig å ikke lytte, eller bli påvirket. Jeg var så heldig å virkelig få oppleve denne artisten i Brønnøy Kirke for en måneds tid siden da han opptrådte sammen med Vidar Busk og Stephen Ackles. Jeg visste at disse tre var gode, men den som overraska meg aller mest var faktisk Paal Flaata. For en stemme! Her viste han virkelig den kraften som bor i hans strupe. Sjelden har jeg hørt så mange lovord etter en konsert.



Hittil teller samlinga mi de albumene som er utgitt på vinyl med Paal Flaata. I tillegg har jeg et par vinylplater + 4 cd'er med Midnight Choir. 


Og det kommer mer, om ikke jeg husker feil. Jeg mener at jeg hørte Flaata si i et radiointervju at de tre LP'ene som utgjør triologien han har jobba med som soloartist også skal utgis i en boks. Og om ikke jeg er helt på bærtur nå så sa han også at det skulle legges ved en ekstra plate med låter han ikke hadde fått plass til på de tre albumene som allerede er utgitt. Mye å glede seg til altså.






Her kan du kjøpe «Love and Rain» på vinyl

Du kan høre albumet på Tidal og Spotify















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar