fredag 4. mai 2018

FRA PLATEHYLLA: FIREBEATS & INGJERD HELEN – HERLIGE SØNDAG



1972.  Columbia ‎– 7E 062-39033.




Prosjekt  «vinyl tilfrokost»




Syttitallet var det tiåret da unge frk. Nilssen begynte å gå på fest.  Det var som regel en eller annen fest både fredag og lørdag.  Jeg valgte ikke fest ut fra hvilken musikk som ble presentert.  Neida, jeg gikk på alt; - gammeldans, rock og danseband.

Danseband var en relativt ny sjanger på syttitallet.  Denne musikktypen kom fra Sverige på sekstitallet via band som bl.a. Sven Ingvars.  

Mitt første møte med denne musikktypen fikk jeg da mine musikk- og danseglade foreldre hørte på Svensktoppen på Radio noen år før syttitallet banka på. Dette programmet ble sendt på natta, og som altfor ung så fikk ikke jeg være oppe.  Så da gjaldt det å forberede seg.  Jeg bodde i et gammelt hus på landet.  Alle rom i første etasje hadde en liten lufteluke i taket som vi kunne åpne for å slippe litt varme opp til soverommene på loftet.  Jeg flyttet madrass og sengetøy mot lufteluka, og dermed kunne jeg høre «Svensktoppen», og litt av hvert av hva de voksne snakka om.

At interessen for danseband var stigende var tydelig.  Det dukket opp utallige norske danseband som spilte denne litt lette musikktypen, som var basert på swing og danseglede.

Et av de bandene som hadde spilt rock og beatmusikk konverterte også til å gjenoppstå som et danseband var Firebeats. I dag vil jeg si at det var synd, men det var sikkert et økonomisk spørsmål for disse musikerne.

Mange av disse nye dansebandene  hadde kvinnelig vokalist.  Dette ønsket også Firebeats.
Ingjerd Helen var allerede et kjentnavn.  Hun hadde gitt ut plater i noen år, og hadde bl.a. vært vokalist for dansebandet Torry Engs. Jeg husker spesielt singelen «MP Bardufoss». Nå var antall soldater større her i landet på slutten av sekstitallet, og det var ganske vanlig å sende en hilsen gjennom «Ønskekonserten». Derfor ble Ingjerds låt mye spilt på radio.

Albumet «Herlige Søndag» var det andre albumet med Firebears & Ingjerd Helen.  Det inneholder låter som allerede var populære i utlandet. I anledning dette albumet ble alle låtene oversatt til norsk. Tittelmelodien er den norske utgaven av hitlåten «Beautiful Sunday» med Daniel Boone.



Bandet gjorde også stor suksess i Danmark, og ut fra hva som tilbys på bruktmarkedet, kan de se ut som om særlig singler solgte godt til våre gode naboer i sør.
Firebeats ble oppløst i 1980.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar