mandag 21. mai 2018

DAGENS BOK: YRSA SIGURDARDOTTIR – JEG VET HVEM DU ER






Fra cdon.no:
Mørk spenningsroman fra den bestselgende islandske forfatteren Yrsa Sigurdardottir. Tre unge mennesker pusser opp et hus i det gamle fiskeværet Hesteyri i Jökulsfjör.ur på nordvestkysten av Island. Vinteren er i anmarsj og de begynner å ane at de ikke er alene i det forlatte været. Samtidig blir en ung lege Ísafjör.ur dratt inn i etterforskningen av et selvmord. Avdøde er en eldre kvinne som ser ut til å ha vært besatt av legens sønn, som ble borte tre år tidligere - og fremdeles er forsvunnet. "fengslende, forfriskende og spennende." James Patterson

Min kommentar:

Er du lettskremt?  Da bør du i tilfelle kanskje velge en annen bok.  Og særlig om du har en hytte som ligger litt avsides, og om du av og til oppholder deg alene på hytta.

Dette er så uhyggelig.  Stemningen, omgivelsene, personene, været, historien, - Ja, kort og godt alt.

Vi blir kjent med et ektepar.  Allerede under presentasjonen får vi sympati med dette paret som har mistet alle sine sparepenger under finanskrisen som rammet Island ganske hardt.  Men de velger likevel å følge drømmen, og sammen med en god venninne av paret så kjøper de en hus på et avsides sted, hvor planene er å starte pensjonat.

Men alt er ikke som det skal være.  At huset er nedslitt, det er de forberedt på.  Men det skal bli verre.  Mye kan tyde op at de ikke er velkommen. Det skjer mye, de finner stadig pinner og kvister formet som kors, de hører lyder, latter, gråt, og de kjenner vond lukt.

Ja, det er ikke måte på.  Men vet du hva? Jeg føler meg nesten litt slem nå, men dette fenger meg ikke.  Jeg har fått med meg at denne boka skal bli, blir eller har blitt filmatisert.  Jeg aner ikke hvor langt den prosessen har kommet.  Men uansett så forstyrrer det lesningen min.  Fordi jeg har filmen med meg mens jeg leser boka.  Og etter hvert som det lesses på med uhyggelige og uforklarlige opplevelser for mine venner i huset, så blir det bare verre og verre.  Ja, jeg blir nesten flau.  Vi har sett så mange sånne filmer, og lest så mange historier, så jeg blir ikke verken overraska eller skremt.

OK.  Det er en grøsser  Og det er nesten litt synd, fordi alt det som skjer i det huset ødelegger for selve historien.  Fordi den er faktisk spennende.  Og den parallelle historien som presenteres holder mål i massevis.

Jeg håper inderlig at filmen toner ned litt når det gjelder det overnaturlige.  Men jeg tviler.  Jeg frykter heller at de går andre veien, og pøser på med det de kan framskaffe av effekter. 

Uansett så skal jeg se filmen. Og det vil kanskje du også.  Men husk…jeg har advart deg.

Jeg anbefaler at du starter med denne boka, fordi at da kan dere bestemme litt selv hvor stor betydning alt det overnaturlige skal få for en relativt god historie. Og du kan selv gjøre deg opp en mening om det overnaturlige styrker eller svekker historien.

Her kan du kjøpe boka som innbundet eller pocket





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar