tirsdag 8. mai 2018

FRA PLATEHYLLA: UTOPIAN FIELDS – UTOPIAN FIELDS




1989. Colours – COSLP 001



Prosjekt  «vinyl til frokost»


 Bandet Utopian Fields ble dannet av noen gutter fra Skien i 1988.  Dette er deres første album.

Jeg har tidligere skrevet noen ord om bandets andre album «WhitePigeon, You Clean...» fra 1990.  På det andre albumet var Nrk-kjendis og komiker Bård Tufte Johansen vokalist.  Men det er ingen ukjent kar som er vokalist på bandets debutalbum. Her er det Lars Fredriksen som er vokalist.  Han er kjent bl.a. fra Oslo Gospel Choir.  Han har også vunnet den norske MGP-finalen og dermed representert Norge i den internasjonale finalen i 1998. Dere husker kanskje låta «Neste Sommer».



Jeg har merket meg at opptil flere nettsteder mener at nevnte Bård Tufte Johansen var medlem av bandet fra starten.  Men jeg velger å holde meg til hva som er skrevet i det lille heftet som fulgte med dette første albumet.  Her er ikke BTJ nevnt.  I tillegg til det flotte heftet med opplysninger og tekster, så følger det med en flott plakat.




Det skal visstnok være et par hundre heldige som fikk kjøpt LP’en med en ekstra plakat hvor bandmedlemmene hadde signert.  Jeg har til dags dato ikke sett skiva med ekstra plakat til salgs. Men på nettstedet popsike.com ser jeg at det ble solgt et eks.på Ebay i 2011. Prisen ble €213.   Normal pris på den LP’en jeg har med en poster og hefte er sånn ca kr 300- 400 om vinyl og cover er i fin stand.

Albumet er utgitt på Skiens labelen «Colours».  En label med forøvring mange flotte utgivelsel.  Om du ønsker å begynne å samle på en label innen norsk musikk, så bør ut absolutt sjekk ut «Colours».  Og hvorfor ikke da starte med «Utopian Fields» som var den første plata som ble utgitt på denne labelen.

Musikken som blir presentert er symfonisk progrock.  Vakker gitarbasert musikk.  Bandet var tydelig inspirert av bl.a. Pink Floyd.

Foruten Lars spilte disse i bandet:
·       Bass – Tom-Inge Andersen*
·       Drums, Percussion – Geir Wetle Holtan*
·       Flute – Kjersti Thunem
·       Guitar – Atle Bystrøm Olsen*, Tor Dahl
·       Harmonica – Ronny Bystrøm Olsen
·       Keyboards – Tor Øyvind Follegg*


Dette albumet finnes ikke på Tidal eller Spotify.  – Ikke foreløpig i hvert fall






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar