tirsdag 29. mai 2018

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: KONG KLANG – KONG KLANG



2018.  Apollon Records Retro.  APRR009LP



Fra bigdipper.no:
Kong Klang var et band startet av Lasse Myrvold (død 2006), mest kjent fra The Aller Værste, i 1992. I 1999 ble platen Kong Klang gitt ut. Innspilt i Rec 90 sitt studio i Bergen. Platen ble produsert av Lasse Myrvold og Bjørn Ivar Tysse samt Calle Hamre og Rodrigo Lopez fra Butterfly Garden. Platen ble nesten oversett av norsk musikkpresse. Den har siden blitt en liten kultklassiker og nå blir den gitt ut igjen, for første gang på LP og digitalt, med hele 8 bonusspor.

Kommer i begrenset opplag på 300 eks.

Min kommentar:

Endelig kom den, - vinylplata som jeg har ventet på en god stund.  Jeg kjøpte cd’en da den kom ut i 1999.  Men cd’er er som kjent lett å miste.  Jeg har i blant vært litt for snill, og lånt bort mange cd’er rett og slett fordi jeg ville gjøre venner oppmerksom på ny, god musikk.  

Og særlig fordi jeg har vært litt over gjennomsnittet interessert i norsk musikk, så var dette ofte fraværende i mine venners platesamling.  Husk at på den tiden, før årtusenskiftet, måtte vi ha cd’en.  Det var ingen spillelister eller strømmetjenester hvor jeg kunne spre den musikken som jeg gjerne ville at også andre skulle oppdage., 

Kong Klag ble derfor borte fra platehylla mi.  Men da vinylinteressen i Norge skjøt fart for noen år siden, og artistene begynte å gi ut tidligere album på nytt, så tenkte jeg at «Yezz, da kommer sikker Kong Klang ut på nytt.

Og det skjedde nå i 2018.
Jeg sitter her med et nydelig dobbelalbum + en cd.  Coveret har det kjente konfekt-motivet.  Og det er virkelig et album som holder samme kvalitet som Freias kongekonfekt. Flott cover, nydelig rødfarve, tekst på coverets innerside og varierte låter.  Men selv om coveret er svært likt det som finnes på konfektesken, så er det en viktig forskjell. Kan du se den?

Jo, på konfektesken er det tegnet et kors på kongekronen, men på platecoveret finner vi en propell.  Cd’en ligner selvfølgelig til forvesling en sjokoladebit.  Men her har Freia-storken puttet hodet i sanden.



Etter min mening er dette et av de flotteste platecover, og design forøvrig som noen norsk utgivelse noen gang har presentert.

Og tekstene, jo de er fantastiske norske tekster fulle av livsvisdom og lett omskrevne sitater.
I ettertid har yngre artister adoptert tekstlinjer, som f.eks. John Olav Nilsen & Gjengen.

Nå er vinylplata mi plassert i hylla, og jeg er overlykkelig.  Om du skal prioritere å kjøpe et album i år, så kjøp denne.  Men da bør du forte deg.  Den utgis kun i 300 eksemplarer.  Og for en gangs skyld så føler jeg at albumet er verdt sine trehundreogfemtikroner.

Jeg tipper at bruktverdien vil stige på denne utgivelsen.  En god investering med andre ord.  Er ikke all musikk det da?
  
Her kan du kjøpe albumet som vinyl eller cd

Du kan høre albumet på Spotify














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar