onsdag 4. mars 2015

DAGENS BOK: HÅKAN NESSER – MENNESKE UTEN HUND

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Medlemmene i familien Hermansson samles for å feire 105-årsdag - pappa Karl-Erik fyller 65, eldste datter Ebba 40. Men så forsvinner Robert, sønnen i familien. Neste natt forsvinner Ebbas sønn Henrik like sporløst. Det er en spesiell sak den italienskættede kriminalinspektøren Gunnar Barbarotti må ta seg av. Kan det være en tilfeldighet at to mennesker forsvinner fra samme familie og samme adresse med et døgns mellomrom? Dette er den første boken om Gunnar Barbarotti.

Min Kommentar:
Endelig en krim hvor en av hovedpersonene er en Samvirkelagsbestyrer. (Jeg tillater meg å bruke stor forbokstav på denne tittelen). Men det er er litt irriterende at denne karen blir framstilt som kjedelig og ikke fin nok for resten av familien. Jeg kan både garantere og dokumentere at livet og jobben til en Samvirkelagsbestyrer kan være både spennende og «fint nok».

Dette er den første boka om Gunnar Barbarotti og hans kolleger. .
Denne boka starter pent og pyntelig i første gir, og øker farten sakte men sikkert ettersom historien drar seg til. Her blir vi etter hvert godt kjent med familiemedlemmene. Vi får kartleagt deres styrker og svakheter, og deres sympatier og antipatier. En av de første vi legger merke til er Robert som har deltatt i et realityshow som ligner mistenkelig på «Paradise Hotell». Det blir voldsomt fokusert på at Robert har onanert på TV. Det er tydelig at det er noen få år siden boka ble skrevet. For i dag villet dette knaptnok blitt nevnt. Norske tenåringer, og andre TV-slaver kan nå stadig vekk se deltakere gjøre både det ene og den andre foran kamera. Det siste er visstnok «å ta en Northug». Men det ville vl uansett ikke en svensk forfatter ofret en linje på. Og det er like greit.

Nettopp Roberts deltakelse i et realityshow og hans behov for et kvarters berømmelse viser at forfatteren er nøye med å tidfeste romanen. Miljøet, menneskene og deres jobber bidrar til at tidsvinduet blir nøyaktig og troverdig. Dette er ingen heseblesende krim, men heller et dramatisk verk hvor fremstilling av hver enkelt person et viktig for handlingen. – Hvor, hva, hvem og hvorfor?

Sakte men sikkert nøstes gåten opp, og Barbarotti samler alle løse ender både på det profesjonelle og det private plan, - Dog ikke uten utfordringer underveis.
Dette kan være en bok for deg som egentlig ikke liker krim. Jeg tror nemlig at du ikke vil stoppe med denne boken. Du vil, som jeg, bli litt småforelsket i politietterforsker Gunnar Barbarotti, og vil derfor følge han videre i de bøkene som kommer.

God fornøyelse.

Her finner du boka både som innbundet og pocket