torsdag 5. mars 2015

GJENHØR MED EN GAMMEL LP: SAFT – HORN


1971. POLYDOR. 2923 005






fra bergenbibliotek.no:
Bandet hadde utspring i Neither Nor, som ble dannet allerede i 1966. Saft eksisterte fra 1969 – 1974 og ga ut tre ordinære studioalbum.
Horn er uten tvil best husket for låten People in Motion, først utgitt som single med Albertine Hall som B-side, i august 1971(den har ikke biblioteket, hint, hint!).
I november s.å. vant de det populære radioprogrammet Europatoppen med sangen, og konket blant andre ut Slade – et av Englands mestselgende band på tidspunktet. For ganske nøyaktig 38 år siden, altså.
Her hjemme lå People in Motion 14 uker på VG-listen, med en fjerdeplass som bestenotering. Albumet Horn var også inne på listen i et par uker.
Saft kom ut i to forskjellige – la oss si smaker, med litt forskjellige ingredienser. Den ene smakte mild prog- og den andre hadde hint av countryrock. Horn er med progsmak, og, for yngre lesere, her er ingrediensene: Ove Thue på sang og gitar, broder Trygve på diverse gitarer og sang, Magne Lunde på trommer, Rolf Skogstrand på bass og Tom Harry Halvorsen på piano og orgel.



Min kommentar:

Jeg husker faktisk den kvelden i november '71 da Saft vant Europatoppen.. Ja, jeg har faktisk hele programmet innspilt på kassett. Jeg gikk siste året på ungdomsskolen, og musikkinteressen hadde for alvor røska tak i meg. Vi hadde kun en radiokanal, og Europatoppen var mitt absolutte favorittprogram. Så vidt jeg husker gikk programmet på lufta en gang pr mnd. Hvert land hadde sitt bidrag. Husk at på den tiden var MGP den aller største musikkbegivenheten som fantes. Men ET var nesten like stor.

Året etter bar det til Mo i Rana hvor jeg ble elev på Rana Gymnas. Det jeg husker aller best fra dette året er at «People In Motion» hadde nr F1 på Jukeboksen på Polarkroa. Men jeg derimot, spilte F2, Albertine Hall, så ofte jeg kunne. Den gang hadde jeg ikke råd til å kjøpe fullpris-LP, eller LP4 som de ble kalt. Men singelen til kr 10,- tok jeg meg råd til. Da jeg så gjenopptok samlingen min for alvor for noen år siden, var LP'en "Horn" en av de aller første platene jeg kjøpte fra bruktbutikken.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar