søndag 1. mars 2015

FRA PLATEHYLLA: KING MIDAS – SCANDINAVIA


2013. FYSISK FORMAT. FYR002LP 

Fra cdon.no
Den 27. juli/13 vil verden igjen kunne bevitne en av norsk musikkhistories mest enigmatiske utgivelser: Scandinavia av King Midas. Albumet slippes digitalt og på vinyl med nedlastingskode, oppusset omslag og åtte siders fanzine. Scandinavia ble opprinnelig utgitt i juni 1999 på det danske plateselskapet Man Rec. Labelen var hjertebarnet til Thomas Blachman, en profilert trommeslager/produsent som i senere tid har vært beryktet som Idol-dommer og skapt moralsk forargelse med talkshowet "Blachman" på dansk tv. Bygget etter modell fra franske motehus var selskapet et friskt pust i den danske musikk-offentlighet og skapte både beundring og irritasjon blant presse og publikum. Når labelen så gikk heden forsvant også King Midas´ album fra markedet. Inntil nå. Scandinavia befinner seg i en egen klasse. Med sin ungdommelige kreativitet og naive ambisjon er den lyden av et av Norges mest spennende band i fri flyt. Inspirert av alt fra minimalistisk tysk techno via forfatteren Christopher Isherwood til Donald Duck følger innfallene hverandre tett, og musikken kan til tider minne mer om en bisarr kunstinstallasjon enn et tradisjonellt popalbum. Allikevel inneholder Scandinavia mange av King Midas beste øyeblikk som låtskrivere.

Min kommentar:


Av og til blir man skikkelig overraska over musikken som finnes på plata man har kjøpt. Jeg tar ofte sjansen på å kjøpe ukjent musikk. Av og til har jeg lest eller hørt om artisten, men det skjer også at jeg kan synes coveret er spennende. Da jeg bodde i Oslo plukka jeg ofte godbiter, og noen ikke fullt så goe biter fra billigkassene.


Men at jeg skulle bli så overraska nå, var en stor overraskelse.... dobbel overraskelse altså ..... Jeg kjøpte Rosso-skiva i fjor. Et album som jeg likte svært godt, med flott, spennende og til dels dansbar musikk. Jeg har visst om denne skiva lenge, men den var ikke så lett å få tak i. Det sies at Bandet hadde en eneste cd selv som gikk på rundgang blandt gutta. Denne cd'en ble visstnok grunnlaget for reutgivelsen av denne skiva – 14 år etter.. 


Men dette er noe helt annet enn Rosso. Dette ligner på et møte mellom Arne Nordheim og Kraftwerk på Disco. Men etter at jeg våkner opp igjen etter å ha blitt slått i bakken av den doble  overraskelsen, så må jeg etterhvert innrømme at dette er litt fint. Ja, det er spesielt, og veldig uvant. Men det er noe beroligende over hele skiva. Låtene kler hverandre. 

Mens jeg hører musikken, sitter jeg og rydder i bilder fra siste sommer. Jeg finner et bilde som er tatt fra min terrasse i brytninga natt/morgen sent lørdag/tidlig søndag i august måned. Tåka følger fjorden innover, og ligger tjukk neri bygda, mens jeg her oppe i høyden har klar himmel med både sol og måne. Det slår meg at denne musikken passer perfekt til denne utsikten.


Takk til King Midas. Dere har skapt musikk til netthinna mi for all evighet. Jeg kommer for alltid til å ha King Midas – Scandinavia i bakhodet til denne utsikten.



Du finner skiva her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar