fredag 13. mars 2015

DAGENS BOK: PORTO FRANCOS VOKTERE

Tredje bok i serien om kriminalbetjent Karin Adler. Ann Rosman som stadig blir sammenlignet med Camilla Läckberg, maler sine mysterier på spennende historiske baktepper. Denne gang leder et grufullt likfunn Adler langt tilbake i Marstrands historie.
En ung kvinne går i land i Marstrands havn en septemberdag i 1793. Håret er kortklipt under luen, brystene er surret flate, og buksene henger løst på den hengslete kroppen. Det myldrer av liv rundt henne; sjømenn på skipene, handelsmenn og forbrytere som har fått amnesti i frihavnen. Hennes eneste håp er at de vil ta henne for å være mann, at hun skal finne arbeid og et sted å bo. At hun ikke blir nødt til å reise tilbake.
To hundre og tjue år senere blir det gjort et grufullt funn på Klöverön. En kvinne og et spedbarn blir funnet døde i Gamle mosse, og kriminalbetjent Karin Adler kobles inn. Men det viser seg at det skal bli vanskelig å identifisere de døde. Det eneste som kan sies med sikkerhet, er at de har ligget i myra lenge. Veldig lenge. Trådene leder Karin Adler langt tilbake i Marstrands historie, og sakte, men sikkert nøstes det opp en utrolig historie.

Jeg ble anbefalt denne boka av en barndomsvenninne som, etter eget sigende, ikke liker krim. Hun var så pass begeistret og overbevisende at jeg ble nysgjerrig. Det var bare å hive seg rundt å få tak i boka. Nå har det seg slik at jeg av forskjellige årsaker ofte velger lydbøker, og når forfatteren er svensk, ja, da vil jeg ha den på originalspråket. Vanligvis låner jeg alle mine lydbøker hos Blindeforbundet, men i dette tilfelle måtte jeg skaffe meg lydboka på annet vis. Da var det kjekt å ha den svenske nettauksjonen «Tradera». Der kan man finne det aller meste av svenske lydbøker til en billig penge. Jeg betalte kun kr 25,- for denne.

Jeg forstår godt at denne forfatteren ofte sammenlignes med Camilla Läckberg. Begge benytter seg av parallelle historier i fortid og nåtid.Men  Camilla Läckbergs bøker er mer rendyrket krim. I denne boka får man litt av hvert. I de delene av boka hvor handlingen er lagt tilbake i tid får vi et innblikk i svensk historie. -  Hvordan befolkningen levde langs Sveriges kyst. Vi følger den unge jenta som, ut fra sin situasjon, ser seg nødt til å ta en rekke tøffe valg. Noe som vil få følger for befolkningen i området mer enn 200 år etterpå.

Videre får vi en innholdsrik slektsroman med mye dramatikk. Vi får minst en krimgåte og vi får historiske fakta. Men det aller viktigste er kanskje at leserne vil få lyst til å forske i sin egen slektshistorie. Hvem vet; - kanskje det viser seg at noen av oss har blått blod i årene.

Nå må jeg finne flere bøker i denne serien.
Denne boka anbefales selvfølgelig.

Du finner boka i mange varianter på cdon.