onsdag 18. mars 2015

SPLITTER NY VINYL: BLACK DEBBATH – UNIVERSELL RIFFSYNSING.


2015. Duplex / Musikkoperatørene. GTDLP 6032

«FRA BIGDIPPER.NO:
Black Debbath er tilbake med oppfølgeren til «Nå får det faen meg være rock! Akademisk stoner-rock!», og denne gangen setter de kursen ut i verdensrommet for å legge hele galaksen for sine føtter med «Universell Riffsynsing». Vi snakker småprogga blytung politisk rock med et tekstunivers som kun kan komme fra den femte statsmakt - Ollis, Lars, Egil og Aslag.
Platen er spekket med formtopper som «(Hei hei,vi er) Justervesenet», «Dum Dum Minister» og «Har du betalt for denne låten? (fordeler og ulemper ved digital nedlasting)». Kronen på verket er allikevel et musikalsk mestermøte mellom Debbath og Bjørn Eidsvåg på den politisk relevante powerballaden «Pensjonsballade».



Min kommentar:


Varsku her !!!!!!!! 
Black Debbath er på banen igjen, med argumenter og påstander like tøffe og harde som gitarriffene. De behøver ingen oppvarming. De dundrer like godt løs med storslegga fra første låt, hvor de går løs på piratkopiering og ulovlig nedlasting. Men er ikke dette «yesterdays news» da? Jeg vil tro at publikum i dag bruker streamingstjenester som f.eks.Spotify og Wimp. Det er da mye enklere enn nedlasting og kopiering.
Neste sak er flyttingen av Muchmuseet. Bandet kaster seg tungt inn i debatten om Munchmuseet . Her blir vi minnet om kontrastene mellom Edvards eget turbulente liv, og debatten rundt de lokalene hvor hans verker skal stilles ut for fremtiden. Og her treffer de spikeren på hodet. Kunst er kontraster, og kontraster kan bli flott kunst.
Så går det slag i slag: BD tar for seg, i tur og orden; - Lederlønninger, pensjonspoeng, politikerforakt, blå-blå regjering, brutte valgløfter, forbrukersamfunnet, statlig kontrollenheter v/Justervesenet, vårt evige jag etter karriere, lønninger og status , uansett om dette går utover andre mennesker eller ressurser, pålagte regler og restriksjoner trygghetstyraniet.
Nå må jeg trekke pusten - - - -
- Før de avslutter med låta «Syv dager til fredag» hvor de minner oss om hvordan livet kan gå forbi i monoton hverdagsrealisme. 
Våkn opp, folkens!!!    Det er på tide at hver og en av oss tar ansvar for våre liv.

Jeg starter med å krydre hverdagen med god musikk. Ja, for Black Debbath gir oss virkelig god musikk i sjangeren rock 'n roll med både verbalt og musikalsk trøkk.
Først i dag har jeg forstått hva bandnavnet betyr. Bandet gir oss en mørk side av samfunnsdebatten.. Ja, de skremmer oss litt. Og kanskje det er det som skal til for å vekke oss, få oss interesserte og til slutt endre på ting.
Et artig poeng er at de på låta «Pensjonsballade» går til den eldre og vise, nemlig Bjørn Eidsvåg for å få de beste rådene. 
Jeg lytter til rockeprestens råd, men jeg lytter vel så mye til Black Debbaths tekster. Jeg synes bandet har gitt oss nok ei helhetlig og god rockeskive.



Her finner du musikken på vinyl og  cd

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar