lørdag 28. mars 2015

FRA PLATEHYLLA: NORA BROCKSTEDT – NOE NYTT.



1970. PLAY 1003



Nora Brockstedt ....... for ei dame. Jeg hørte et intervju med henne på radio for en stund siden,  Tenk at hun er 92 år. Hun er vel den første norske syngedama. Hun debuterte i 1943.... tenk det !!!!! Og den dama fikser absolutt alt. Vi har hørt henne synge, Prøysen, viser, jazz , pop og rock. Hun har selv sagt at jazzen ligger hennes hjerte nærmest.

«Noe Nytt» er faktisk hennes først solo-LP, om jeg skal tro på Wikipedia. Musikalsk er albumet variert, med inspirasjon og musikk fra bl.a.Burt Bacharach. Og Jaques Brel. Alle tekstene er på norsk. Albumet fikk gode kritikker, men solgte dårlig. Jeg var en av dem som kjøpte plata da jeg fant den i en tilbudskasse hos Alt T Nielsen i Brønnøysund. Det var ikke akkurat den skiva jeg dro med på fester og spilte for klassekamerater. Jeg innrømmer at det var ei sær plate for en 14-åring. 

Men likevel er dette ei plate jeg har spilt mye fordi Nora er en fremragende artist.
Artig gjenhør.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar