torsdag 18. august 2016

DAGENS BOK: KARIN ALVTEGEN – SKYLD






Fra energica.no:

Peter Brolin sitter alene på Nyléns konditori. Han skylder enormt mye penger, han er helt ute av stand til å gjøre noe med sin situasjon, og han venter på enda et angstanfall.
Plutselig blir døren åpnet av en ukjent kvinne som kommer bort til bordet hans. Hun må åpenbart forveksle ham med noen andre, men før Peter rekker å oppklare misforståelsen, har hun forsvunnet igjen. Da hadde hun overlatt ham en liten pakke, og han hadde fått ett tusen kroner for å levere den til hennes mann. Pakken og det skremmende innholdet drar Peter inn i en marerittaktig jakt der han til slutt også blir tvunget til å møte skyggene fra sin egen fortid.
Denne debuten forbløffet de svenske anmelderne, og Karin Alvtegen ble raskt omtalt som et ytterst sjeldent skrivetalent. Boka hennes er oversatt til åtte språk.
                                 

Min kommentar:

For tiden er det ventetid på en del nye bøker hos Blindeforbundets lydbokbibliotek.  Men jeg venter, så har jeg funnet fram en del gamle lydbøker, som jeg har hatt liggende en stund.  Den første jeg har kopiert til mobilen min er en svensk lydbok av Karin Alvtegen.  Den heter «Skuld» på svensk, og som tidligere nevnt så liker jeg veldig godt å høre lydbøker av svenske forfattere på originalspråket.

I denne boka blir vi kjent med hovedpersonen Peter.  Han er på en måte både privatetterforsker, hjelper, bror og offer.  Hvorfor havner Peter i dette dramaet?  Og hvem er mannen han må hjelpe?  Er Peter etterforsker eller kanskje mistenkt?  Alt dette, i tillegg til en intens jakt på den skyldige gjør dette til en underholdende krimbok. 


Dette er denne forfatterens første bok,  Og ut fra det jeg har fått presentert her, så kommer jeg nok til å ta fatt på flere av Alvtegen-bøkene jeg har liggende.

Her er bøkene (svensk utgave) som pocket,  E-bok og til nedlasting

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar