tirsdag 16. august 2016

FRA PLATEHYLLA: BOX STUDIO 1


2008.  Rune Grammofon.  RLP 3070


Jeg har gjentatte ganger fortalt om mitt noe ambivalente forhold til jazz.  Tidligere var det fullstendig uaktuelt å høre gjennom et helt album.  Jeg ble rett og slett nervøs av det.  Jeg som tåler det meste, og sjelden er redd for noen verdens ting.  Men det var noe med tonene i jazzen som jeg reagerte på.
  
Men nå, har jeg nok blitt en voksen dame, eller gammal kjerring, alt etter som.  Jeg tåler i hvert fall jazz.  Og det kan jeg si med stolthet etter å ha lytta til denne skiva.  Fordi den er krevende.  Det som serveres her er nemlig såkalt abstrakt jazz, - altså fullstendig uforutsigbart.  Jeg må få innrømme at det var i et parti på side A, hvor jeg fikk både hjertebank og høy puls.  Men jeg Sto’ han av, og kom i mål
Dette er hva som står om utgivelsen på runegrammofons hjemmeside:

Something of an international supergroup, the founding of this excellent ensemble is a touch of genius that remains something of a mystery. Hand-picked by writer and film-maker Philip Mullarkey to record and play live as part of the art/film project [box], the four musicians met for the first time in Atlantis Studio in Stockholm for two short days of recording without having planned, scored or prepared any music in advance. It quickly became apparent that this avant-garde juggernaut was heading in the right direction - the musical interplay making it hard to believe that these complex pieces were actually improvised on the spot - again, a testament to instant music making at the highest level.
Raoul Björkenheim, guitar (Scorch Trio)
Trevor Dunn, bass (Mr. Bungle, Fantomas, John Zorn)
Ståle Storløkken, keyboards (Supersilent, Humcrush)
Morgan Ågren, drums (Mats / Morgan, Zappa´s Universe)

Jeg ser nå at det refereres til dette albumet på flere utenlandske jazz-nettsider.  Ord som benyttes er:  Fabellaktig, Grensesprengende, Livsbejaende, Moderne.

Jeg er bare stolt jeg.  Stolt fordi jeg har lytta på ei skikkelig jazzplate.  Og har faktisk klart å slappe av og likt det jeg har hørt.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar