mandag 29. august 2016

FRA PLATEHYLLA: HENNING KVITNES’ NEXT STEP – OPEN ROADS


1984.  Sonet. SLP 1486

Jeg har tidligere fortalt om min kjærlighet til Henning Kvitnes.  Jeg oppdaga stemmen hans da jeg hørte albumet «We like to watch» med Saturday Cowboys.

Jeg siterer fra mitt blogginnlegg om denne plata:

- - "Første gang jeg hørte Saturday Cowboys, eller Henning Kvitnes for å være helt presis, -  fordi det var han jeg la merke til - ,  så var jeg på vei nordover E6 i min ganske så nyervervede bil, en Mitchubitche Lancer 1978-modell.  Jeg kjørte nok sikkert litt for fort, lyttet til radio og følte meg veldig fri og lykkelig.  Jeg var på vei hjem til Velfjord på ferie, en biltur på ca 100 mil. Jeg var nyforelsket og min kjæreste skulle kommer etter med fly. 


På den tiden var jeg helt fortapt i Bruce Springsteen. Jeg hadde kjøpt albumet «The River» da det ble utgitt, og digga hver eneste låt.  Men så hørte jeg plutselig en låt på radioen.  Og det ligna veldig på Bruce.  Stemmen var i enkelte partier dønn lik.  Jeg ble svært overraska da programlederen fortalte at dette var et band fra Halden, og vokalisten var selvfølgelig Henning Kvitnes.   Det og da fikk også Hennng plass i hjertet mitt,, i tillegg til min kjære Arild, ja, - og så Bruce da." - -   


Da "Open Roads " kom i butikkene,  hadde det gått 3 år siden utgivelsen av forrige plate, men jeg var like forelska, i min Arild, Bruce og Henning, - i nevnte rekkefølge.  Og nå kan det se ut som om Henning virkelig nærmer seg Bruce.  Dette ligner veldig på The Boss, men det gjør ingen verdens ting.  Fordi Henning Kvitnes driver ikke og etterligner Springsteen.  Nei, Henning Kvitnes har en slik stemme, og da skulle jeg jaggu bare mangle at han ikke skulle få lov til å bruke den.

I dag kjenner vi Henning mest som en soloartist som synger på norsk.  Men jeg synes det er verdt å høre litt på hans tidligere plater hvor han som bandmedlem framfører tekster på engelsk.  Dette er ekte, klassisk rock n’roll.
Dessverre ble dette den siste skiva med bandet Henning Kvitnes’ Next Stop.

Jeg kjøpte plata da den kom ut, og har spilt den mange , mange ganger opp gjennom åra. Så denne skiva har ikke vært en hyllevarmer i min samling.  Det er helt sikkert.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar