mandag 15. august 2016

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: TERJE NILSEN – NYE LÅTA


2016. Grammofon.  Musikkoperatørene. GRAMLP16110 

Fra skvis.no:
. Visekunstneren Terje Nilsen blir ofte omtalt som nordnorges Leonard Cohen. Med sin dype og følsomme stemme gir Terje musikken særpreg og originalitet.
Han har en penn som stryker alt av jålete vendinger. Terje kan ikke sies å være høyrøstet på egne vegne, men med det kritikerroste albumene «N`te gang» og “Portrett” var det mange nye som oppdage denne fantastiske visesangeren. Terje Nilsen fikk Alf Prøysens ærespris 2015.
 Om prisvinneren sier bl.a. juryen «Prisvinneren har som Prøysen vært med på å skape et nytt, poetisk språk bygget på sin egen dialekt». Terjes nye album skal spilles inn i Store Studio, Bodø med tekninkker Are Simonsen. Produsent og trommeslager  Steinar Krokstad, med musikere som; Terje Nohr Olsen (gitar), Gunnar Pedersen (gitar). Kyrre Sætran (bass), Arvid Engegård (fiolin). Vokal gjester: Bjørn Sundquist på «Gammelunkar», Helge Jordal på «En veldig heldig mann» og Åge Aleksandersen på «To mann i en båt».

Min kommentar:

Den første skiva med Terje Nilsen kjøpte jeg da den kom ut i 1977.  Men dessverre lånte jeg den bort til en Odøling en gang tidlig på åttitallet, og siden så jeg ikke noe til hverken plata eller den gitarspillende Odølingen.  Når sant skal sies så sørga jeg vel mest over plata, for det viste seg at prisen hadde steget til det ti-dobbelte da jeg kjøpte den på nytt for noen år siden.  Men det var den verdt.  Her finner du blogginnlegget mitt om den plata

Få kan som Terje Nilsen fra Bodø gi oss en hel historie i hver eneste sang.
Det er en optimistisk Terje vi møter i 2016.  Som han sier selv «Han eier nåla i veggen og livet har smørsi’a opp.  Og det, Terje, - er helt sikkert godt nok.

Jeg kan lite godt innrømme det her og nå, - Jeg er hodestups forelska.  Tenk det!  Det sies at ei dame ikke kan motstå en mann med gitar.  Og når så denne mannen har en stemme som Terje Nilsen.  Ja, da er jeg fortapt.

I platas andre låt byr Hr Nilsen opp til dans.  Jeg sier ja takk.  Men må vi vente helt il april, Terje?
Etter dansen og ei vise om tapt kjærlighet, så får vi et noe skrått blikk på hvordan det er å leve som ungkar. « Æ har aldri vært gift men, æ har vært skilt en god del ganga». Ja, det er sannelig godt gjort. Her får Terje hjelp av Bjørn Sundquist. De to herrer rapper en fornøyelig tekst over hvordan livet arter seg for voksne, single herrer, eller gammelungkarer om du vil

På den siste låta på A.sida ser Terje tilbake på barndommen og livet med hans gode venn, hunden Prins.  Og alle de andre kjæledyrene.  Men dette er også en kjærlighetssang til Bodø hvor vi kan ane et savn av byen  og tida som en gang var.  Men har vi ikke alle en tendens til å minnes vår barndom en smule lysere enn den egentlig var.  Somrene var varmere, leggene var brune og vi spiste masse vaffelkake. Jeg husker at jeg flytta til Oslo og jeg ba inn naboer på kaffe.  De syntes det var merkelig da jeg sa vaffelkake. De mente det var litt «smør på flesk», og lurte på om jeg sa kringlekake også.  Men jeg påstår den dag i dag at vaffelkaka er dobbelt så godt som vafler.

Så snur jeg plata og Terje fortsetter med sin mimring.  Nå har han kommet til ungdomstida og forelskelse. Men her høres det ut som om unge Hr Nilsen ikke bare har hatt rosenrøde erfaringer.
Heldigvis legger ikke tungsinnet seg over oss for i neste låt tar han med seg Åge fra Namsos på båttur.  Nå er jeg ganske så redd i båt, men jeg ble gjerne med disse to på en liten tur.

Men det er først da Terje gir oss cv’en sin i spor 3 på side 2 at jeg får mine mistanker bekreftet.  For her får vi sannheten om hva en musiker har opplevd.  Nå skal det sies at det er en annen Bodøværing, - selveste Asa som har skrevet teksten.  Men jeg mistenker at men at dette er en cv som kan passe på mange rockemusikere.  Og har de ikke opplevd det selv, så kan det vøre greit å skryte på seg noe ekstra for å ivareta sitt rykte. 

Og jammen er det ikke plass til en Bergenser også.  Helge Jordal er så heldig å få være med på plata med visa «En heldig mann».

Så følger visa «Ei øl te».. Ja, det er vel alltid en unnskyldning før å ta ei øl te.

Nå har vi kommet til siste låta, og oppdager jeg at Terje er som de fleste andre, og han innrømmer at «Æ går’ke ut så mye nu».   Her forteller Terje at om han blir bedt på date, så føles dørstokkmila hans så pass lang at han blir nok heller hjemme.
Men kanskje en dag Terje?  Du liker deg jo på Helgeland.  Det fortalte du meg i låta «April».  Så om du tar turen sørover.  Ja, da har vi kanskje en date da? Men når jeg tenker meg om, så går jeg ikke så mye ut jeg heller.

Her finner du musikken på  vinyl  og  cd

Det ligger ingen viderer fra denne plata ute på youtube enda.  Men her er ei vise fra en tidligere utgivelse.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar