torsdag 25. august 2016

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: HEKLA STÅLSTRENGA – VENTETID


2016.  Talik. TA138LP 

Fra skvis.no:
En hyllest til kjærligheten, med tekster av Robert Burns, Ola Bremnes, Halvdan Sivertsen, Inger Hagerup m.fl.
 Hekla Stålstrenga er musikken fra nord. Et band som gjennom de siste 10 år, sakte men sikkert har bygd seg opp til å bli et nasjonalt fenomen. Alltid med musikken fra nord som sin grunmur. Med låter som "Har du fyr", "Båtbygger Jo", "Folketonen" og "Vise ved vintersolkverv" har de også funnet sin plass på norsk radio sine spillelister.
 Etter bobilturnéen i 2012 er de også blitt allemanseie, og veien fra små samfunnhus i Nordland til et utsolgt Operahus i Oslo viste seg å ikke være så lang som man kanskje skulle tro. Over 10 år er gått siden første konsert og det skal feires. Med nye konserter, ny musikk og nye ord. Alt fra nord.

Min kommentar.

Endelig !  Sjelden har ventetida føltes lenger.  Så da jeg i vår fikk høre at skiva var klar, så begynte jeg å holde øye med platebutikkene på nettet.  Men hva så jeg?  Jo, - albumet var kun lagt ut på cd.  KATASTROFE, - for denne "vinylnerdet"e kjerringa.

Men så -  O Lykke !, - fikk jeg et tips om at vinylutgaven var underveis.  Da var det bare å forhåndsbestille skiva.
Jeg har vært Hekla-fan siden jeg så bandet opptre Live i Brønnøysund for et par år siden.  Om du ikke har opplevd bandet Live enda, så bør du prøve å få det til.  For jeg garanterer at du vil få en uforglemmelig opplevelse.  Bandmedlemmene har en avslappet, nær og meget humoristisk opptreden på scenen.
Men mest av alt, - bandet består av fenomenalt flinke musikere. 

Om du ikke kjenner bandet, så anbefaler jeg dette programmet som ligger i Nrks skattekiste.
Her får vi bli med bandet på turne, - i bobil.

Ventetid, -  Ja, det har det vært.  Men jeg mistenker at det ikke er min ventetid på bandets neste plate som er grunnlaget for tittelen.  Jeg leser jevnlig kulturnyheter i tabloidavisene, samt et og annet sladreblad.  Da har jeg fått med meg at flere av bandmedlemmene har fått barn i denne ventetiden.  Noe som gjenspeiler seg i hele plata, både i tekster og sangtitler.

Det musikalske uttrykket på denne skiva kler bandet godt.  Helheten blir nær, var og ekte.  Tekstene er valgt på absolutt øverste hylle. Jeg har særlig lyst til å trekke fram Ola Bremnes sin tekst «Vinter».  At det går an å skrive så vakkert om den lange og kalde årstiden som de fleste av oss benytter til å sitte i ovnskroken og lengte til sommer eller et varmere sted. Og med Tores toner, blir låta perfekt. 
Jeg har nå rukket å høre gjennom skiva 3-4 ganger.  Og den blir bare finere og finere..  Det er noe som skjer en gang i blant, - Men bare med de alle fineste skivene.

Nå håper jeg inderlig at bandet snart vil holde en konsert «nær meg».  I tilfelle det skulle skje.  Ja, så tar jeg gjerne en ny «Ventetid».




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar