lørdag 21. april 2018

DAGENS BOK: RUNE TIMBERLID – DEADLINE







Fra nlb.no:
NRK-journalisten Tonje Luster forsvinn. Etterforskinga fører politibetjent Rolf Randen inn i miljø der han avdekkjer prositusjon og internasjonal handel med kvinner. Men for å løyse saka må Rolf Randen også leite i Tonje Lusters mørke fortid.


Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no: 8t 21min

Da har jeg oppdaget nok en norsk krimforfatter.  Rune Timberlid er en avis-mann fra Sogn.  Jeg sier avis-mann fordi har har jobbet i bortimot et titalls avis, bl.a. Aftenposten og Dagbladet.  Han har også jobbet i Lotteri- og Stiftelsestilsynet.  Ved siden av disse jobbene har han hittil gitt ut 10 bøker.  Timberlid pensjonerte seg i 2017.  Etter å nå ha lest min første bok av denne forfatteren, så håper jeg at han vil få tid til å skrive enda flere bøker i årene som kommer.

I denne boka har jeg blitt presentert for Rolf Randen.  Dette er visstnok egentlig den fjerde boka om og med politibetjenten Rolf Randen, men det er den første jeg leser.  Årsaken er så enkel at det er den første boka i denne serien som Norsk lyd-og blindeskriftbibliotek har gitt ut.   Men jeg har ikke følelsen av å gå glipp av noe.  

Jeg blir fort kjent med Rolf Randen.  Det hadde selvfølgelig vært en fordel å være litt bedre kjent på Vestlandet, men med kart og Google tilgjengelig, så er dette kun underholdende lesning.

Jeg er overraska over at forfatteren med sin bakgrunn sparker så pass kraftig mot pressen.  Han er ikke nådig i sin kritikk.  Men heldigvis lar han Rolf Randel få denne egenskapen.  Han jatter ikke med ledelsen, men står imot og sier fra der hvor han synes enkelte passerer den akseptable grensen.  Kanskje det er derfor at Randens karriere har stått bom stille i en årrekke.

Det er ekstra forfriskende at forfatteren skriver på nynorsk.  Da jeg så hører på lydbok, og innleseren mestrer nynorsk, Ja, da nyter jeg det.  Det blir mere ekte med nynorsk når handlingen er lagt tl Vestlandet.

Her kan du kjøpe boka i pocketutgave





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar