onsdag 18. april 2018

FRA PLATEHYLLA: ELEKTRISK REGN – STEINBYEN



1982.  Apollon Records ‎– APE 1


Prosjekt  «vinyl til frokost»


Det er noen plater i samlingen min som jeg har ventet ekstra lenge på.  Denne plata var på ønskelista mi i mange år, før jeg endelig kom over et eksemplar.

Elektrisk Regn kommer fra Bergen. Bandet ble dannet i 1978 og har holdt det gående siden med skiftende mannskap.  Men frontfiguren, Sven Johan (Dennis) Reksten har vært med hele tiden (kilde:  Wikipedia)
Musikksjangeren er pønk, eller samfunnsengasjert rock, som mange vil kalle det. 

I 1981 hadde jeg akkurat flyttet til Oslo.  Lite ante jeg at det fantes et høyreekstremt miljø i Norges hovedstad.  Men en kveld jeg og min kjæreste var bedt til et vennepar kom samtalen inn på at en ung gutt i nabolaget var nynazist. Det var flere rundt bordet som mente at det kunne vel ikke være så alvorlig.  Gutten var vel bare interessert i historie.  Men det skulle vise seg at det skulle bli alvor, blodig alvor. Knapt en uke etter skjedde Hadelandsdrapene.  To unge gutter ble drept, en ren likvidasjon innad i miljøet.

Låten «Naboen er nynazist» ble inspirert av denne hendelsen.  I Bård Oses bok «100 beste rockeplater fra Bergen» kan vi lese om hvordan låten ble til.

En kveld Dennis og kompisen Jo Nilsen satt og spilte gitar sammen, så kom denne tekstlinjen til Jo:  «Allting er så grått og trist.  Naboen er nynazist»
Denne låten er bandets aller mest kjente.  Men gutta fikk et aldri så lite forklaringsproblem.  Rekstens nabo var en annen musiker ved navn Yngve Moe, kjent fra Dance With A Stranger.  Han hadde velvillig lånt bort sin splitter nye bassgitar til innspillingen.  Da han så skulle høre det ferdige resultatet ble han temmelig lang i maska.  Men gutta ble tilgitt.  Kanskje det var tittelen på platas neste spor «Det er ikke sant» som roet situasjonen.
Det hører med til historien at albumet «Steinbyen» ble vurdert utgitt i Tyskland, men det ble aldri noe av. Mon tro hvordan tyskerne hadde reagert.

Jeg vil påstå at musikken på denne skiva er mer nyveiv enn pønk.  Flere av låtene er mer melodiøse enn den tradisjonelle pønken.  Jeg mistenker at dette bandet fokuserte på tekstene, og ofte kommer disse bedre til rette om melodiene er litt «snillere». 

Som nevnt, måtte jeg vente temmelig lenge før jeg fant denne skiva.  Om du skulle være så heldig å finne dette albumet så må du nok regne med å punge ut med en tusenlapp for en såkalt strøkent eksemplar.  Men dette er et album som garantert vil øke i pris.  Derfor vil jeg tro at det er en god investering.

Du kan høre albumet på Tidal og Spotify


Som et resultat av uro i Oslos gater, særlig natt til 1. og 17.mai sendte Nrk «Natt-Flimre». Rockekonsertene skulle altså hindre ungdommene fra å yte vold.



Du kan finne hele albumet «Steinbyen» liggende ute på youtube.









1 kommentar:

  1. Hei jeg har to lp oblater av denne gruppen og jeg fikk tak i dyse av en kompis av meg i Bergen da jeg bodde der på 80 talet de er dy første lp som komme utg hører dy blir omsatt for flere tusen per stykk jeg vet ikke hvor høy verdt en er da jeg selv har ikke spilt dy men har hørt mine på musikken da

    SvarSlett