søndag 22. april 2018

DAGENS BOK: RUNE TIMBERLID – OPERASJON SISKIN







Fra cdon.no:
Forretningsmannen Vilhelm Siplo blir drept i Førde, og konkurrenten Georg Rudsvik blir utsatt for et drapsforsøk med en bilbombe. Etterforskningen fører politibetjent Rolf Randen inn i et miljø hvor man gjør hva som helst for raske penger. Men sporene peker også bakover i tid, mot Gestapo, svik og tortur. 

Min kommentar:

Lydbok fra nlb.no:   10t 07min

Da er min andre lydbok om politimannen Rolf Randen unnagjort.  Jeg digger denne trygge staute mannen som jeg ble litt kjent med i den forrige boka.  Dette er bok nr 5 i serien om Randen.  Men jeg har altså hittil lest bare to av dem, rett og slett fordi NLB (Norsk lydbok- og blindeskriftbibliotek) ikke har lest inn alle bøkene som lydbøker.

Årsaken til at jeg liker Rolf Randen ekstra godt er at han ikke er så komplisert.  Han er skilt og har foreldreansvaret for sin tenåringsdatter. Han har ikke alkoholproblemer, roter seg sjelden opp i kompliserte damehistorier, og mangler alle de problematiske egenskapene vi ofte ser hos andre krimhelter.  Jeg liker trygghet og forutsigbarhet, og der er nok hoverårsaken til at jeg liker Rolf Randers så godt .

Igjen leser jeg en krimbok med fortellinger fra både nåtid og krigstid.  Jeg liker disse fortellingene fra krigens dager.  Og når dagens krimgåter har tråder som må nøstes tilbake i tid, da blir det ekstra spennende.

Nynorsk  er et vakkert språk, og innleseren Hallvard Lydvo leser med god innlevelse.  Det gir en god opplevelse å høre en lydbok på nynorsk.  Og ettersom handlingen i  Timberlids bøker er lagt til Vestlandet, og denne gang særlig til Førde.  Da bør nynorsken være til stede.

Nok en spennende bok av Timberlid unnagjort, og flere ligger på vent.

Her kan du kjøpe boka som pocketutgave


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar