søndag 1. april 2018

PÅSKEKRIM: ANNE HOLT – 1222. (2007)



Denne påsken leser jeg Anne Holts bøker.  Det er en hyggelig opplevelse.  Å møte personene som har gitt oss så mye spenning, gir meg opplevelsen av å treffe gamle venner.  








Fra nlb.no:
Da toget sporer av på Finse er tidligere politietterforsker Hanne Wilhelmsen ombord. Sammen med resten av pas-sasjerene blir hun innlosjert på hotell, og snart er de stengt inne på grunn av en snøstorm. Da den kjente presten Cato Hammer blir funnet skutt og drept, blir Hanne trukket inn i et kappløp mot tida og snøstormen. Så blir en prest til drept, og stormen bare øker i styrke.


Min kommentar:

Lydbok fra 8 t 32 min

Endelig har jeg noe til felles med min krimhelt Hanne Vilhelmsen. Vi er begge avhengig av rullestol.  Hanne Vilhelmsen ble skutt på slutten av forrige bok.  Skaden var alvorlig, så derfor er nå Hanne rullestolbruker.

Jeg husker godt da jeg leste denne boka første gang.  Den gjorde kraftig inntrykk på meg.  Sjelden har jeg relatert meg mer til en handling i en krimbok. 

Jeg har jo den erfaringen som skal til for å kjenne den hjelpeløsheten som Hanne opplever fra det øyeblikket toget sporer av og resten av tiden historien varer.

Jeg fryser.  Jeg er redd.  Jeg er trett.  Jeg må tisse.  Ja, jeg kjenner på kroppen alt det Hanne måtte kjenne underveis.

Heldigvis har ikke Hanne glemt sine gamle kunster.  Hun er en mester i å observere mennesker, og nettopp denne gaven gjør at hun er i stand til å oppklare saken som synes umulige, og dermed finne fram til morderen.

Selve historien er så godt fortalt at jeg nesten glemmer at Hanne Vilhelmsen ikke er en ekte person.  Hun er skapt av en dame med de samme egenskaper på mange områder. 

Godt gjort, begge to ....  Jeg digger dere .... både Hanne og Anne!

Her kan du kjøpe boka som pocketutgave  eller lydbok på cd




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar