fredag 13. april 2018

TV-SERIE: STELLA BLOMKVIST






Kanal:  Viaplay.no
Sesong: 1
Episoder: 6
Skuespillere:  Heida Reed, Jóhannes Haukur Jóhannesson, Hannes Óli Ágústsson
Land:  Island
Produksjonsår:  2017


Denne serien følger den tradisjonelle oppskriften:  Drap og sex, krydret med kinesisk mafia og tortur.
Alt dette som gjør at jeg blir nysgjerrig nok til å se denne serien.

Ut fra navnet på hovedpersonen og tittelen på denne TV-serien var jeg temmelig sikker på at dette var en svensk produksjon.  Jeg ser mye TV og har som uvane at jeg Liker å driver med flere ting samtidig.  Det går helt fint det, om jeg forstår  språket.

Men da denne dama begynte å snakke så måtte jeg heve blikket fra tastaturet.  Dama snakket slett ikke svensk, men islandsk.  Og da var det bare å legge bort det jeg holdt på med, fordi dette krevde min fulle oppmerksomhet.  Det er ikke mulig å forstå hva islendingene sier, men hva gjør vel det? 

Jeg har sett nok islandske TV-serier til å vite at vårt broderfolk i vest ofte serverer kvalitet.

Stella Blomqvist er ei dame utenom det vanlige. Hun er vel den yngste advokat jeg noen gang har sett, men hun hevder i seg godt i de kretser hvor jobben driver henne.  Hennes metoder er ikke bare utradisjonelle, men livsfarlige. 

Og det er ingen overraskelse at sex blir et viktig verktøy i hennes jakt på svar i de sakene hun jobber med. At det fokuseres så pass mye på sex er litt skuffende.  I den ellers så originale serien skulle jeg ønsket at en ung sexy advokat ikke spilte fullt så mye på sex.  Men det trekker sikkert seere, og jeg kan vel si så pass mye som at Stellas livsstil får mye og si for den endelige løsningen av saken.

Slik Stella lever har hun ikke mye fritid, men jeg blir lykkelig når jeg ser at hun i nesten hver eneste ledige stund hører på musikk.  Og selvfølgelig spiller hun plater.  Og ja, jeg skulle gjerne hatt platespilleren hennes.

Om du, som jeg, har sansen for TV-serier hvor handlingen er litt utenom det vanlige, - ja, da er dette serien for deg.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar