torsdag 12. april 2018

NY VINYL I POSTKASSA: GÅTE – ISELILJA



2018 Panorama Records  ‎– PRLP 02

Fra bigdipper.no:

Iselilja er Gåtes andre album fra 2004 og slippes nå på vinyl for første gang!
Debuten Jygri solgte over 40.000 eksemplarer, gikk rett inn på førsteplass på VG-lista og vant Spellemannsprisen for "Årets debutalbum". Bedre kan det nesten ikke gjøres. I tillegg spilte de på Roskilde for 12.000 entusiastiske publikummere og vant Prøysen-prisen. På oppfølgeren møter vi et Gåte som er videreutviklet i sound og uttrykk, men som fortsatt er veldig lojale til koseptet bestående av tradisjonell folkemusikk og rock i en balansert og moderne form. Produsenten Kåre Christoffer Vestrheim (Odd Nordstoga, Gluecifer, Hanne Hukkelberg) har tilført bandet et litt mer organisk uttrykk, og han spiller kanskje enda mer på kontraster og dynamikk enn hva debuten gjorde. Resultatet har blitt et hardtslående og moderne rockealbum som på alle mulige måter beviser at Gåte har kommet for å bli og nå har de kommet tilbake for fullt med ny plate på gang og konserter.



Min kommentar:

Endelig har Gåtes andre album kommet på vinyl.  Det har faktisk gått hele 10 år siden bandets første album, «Jygri» fra 2002, kom på vinyl.
Men den som venter på noe godt, osv….

Det er en vakker vinylutgivelse jeg sitter med her nå. Vinylen er gjennomsiktig oransje.  Den ligger i et nydelig utbrettscover, hvor tekstene er trykket på coverets innside. Denne utgaven finnes i kun 300 eks.




Gåte gir oss en fantastisk blanding av folkemusikk og rock.  En musikkform jeg har likt meget godt siden jeg hørte bandet Folque fremføre sin musikk på syttitallet.

Førte gang jeg hørte Gåte ble jeg blåst av banen.  Fy Fabian så bra det låt.  Men bandet ble oppløst allerede i 2005.  Jeg hørte rykter om at Gunnhild var lei.  I ettertid har bandet hatt et par gjenforeninger, og om vi skal tro media så har Gåte med nytt mannskap gjenoppstått i år 2017.

I påvente av et nytt album kan vi lytte til vinylutgaven av «Iselilja».   Selv om albumet ble spilt inn for 14 år siden, så er dette musikk som vil holde i mange tiår fremover.
Albumet oser av musikalitet og spilleglede. Gunnhilds stemme er inderlig vakker på rolige låter,  som f.eks. «Sjåaren». I låtene hvor tempo økes, viser bandet en råhet som jeg håper fremdeles er tilstede om jeg skulle få oppleve å se og høre bandet anno 2018.

Du kan høre «Iselilja» på Tidal og Spotify

Her kan du kjøpe albumet som cd







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar