torsdag 26. april 2018

FRA PLATEHYLLA: FLYING NORWEGIANS- DU STÅR I VEIEN



1981.  Sonet ‎– SLP 1461 LP 3.

Prosjekt  «vinyl til frokost»



Flying Norwegians, - et band jeg hørte mye på på syttitallet.

Vi kan lese følgende om bandet på rockipedia:   Flying Norwegians (etablert 1974 i Bergen) var en norsk rockegruppe, kjent fra flere plateutgivelser.  De var Norges aller første countryrockgruppe.
Bandet hadde relativt hyppig utskrifting av mannskap fram til de ble oppløst i 1981.  De hadde en kortvarig gjenforening fra 1994-1997.

Dagens LP er det siste albumet før bandet tok en pause. Det aller mest overraskende er at bandet på denne skiva gir oss rocka new wave musikk på norsk.

Det er overraskende, men også spennende at dette bandet fremstår som to helt ulike band. Kanskje ikke så rart når man tenker på medlemmer som har kommet og gått i årene fram til utgivelsen.  Det er lett å tenke at bandet muligens fikk kritikk fra ulike hold ved å gå fra engelskspråklig countryrock til mer moderne new wave rock på dialekt. 

Snakk om å ta et langt steg.  Etter litt fram og tilbake, ble det til slutt selskapet til Arne Bendiksen som ga ut albumet.  Dessverre solgte ikke plata så godt som forventet. Det at tittelmelodien fikk bli med på en VG-kassett ga faktisk mer penger til bandet enn inntekten fra deres eget album
Publikum var kanskje endret likevel.  Kanskje ikke bandet hadde fått det med seg fordi endringen hadde skjedd over tid. 

Personlig liker jeg begge varianter av bandet. Selv om en av mine absolutte favorittplater i egen samling er «WoundedBird», så liker jeg denne plata også veldig godt.  

Det forundrer meg at denne skiva ikke finnes på strømmetjenestene.  Og som ikke det var nok, så finner jeg heller ikke et eneste spor på youtube.


En skulle tro at plata, ut fra at den ikke solgte all verden, oppnår høye priser på bruktmarkedet.   I skrivende øyeblikk er det ingen vinylplater å oppdrive på nettet.  Men derimot ligger det et par kassetter ute på Discogs.  Prisen?  Fra €200 til €385.  I drøyeste laget om du spør meg. Jeg vil tro at du kan et flott eksemplar for en femhundrelapp.  

I mangel av et spor fra denne skiva, får vi nøye oss med en låt fra et av mine favorittplater fra egen samling.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar