søndag 19. mars 2017

SPLITTER NY VINYL: JANOVE – ARTISTEN & MARLENE


2017.  Petroleum Records ‎– RRKPV36

Fra bigdipper.no:
Janove er for de fleste kjent som en av skandinavias mest markante frontfigurer fra tiden med folkekjære Kaizers Orchestra. Sist han stod på scenen var for over tre år siden i september 2013 sammen med gamlebandet som han kaller ”Moderskipet”.
Nå legger han første stein alene med flunkende nytt album. Det vil si, helt alene er han ikke. Han har satt sammen et band fra øverste hylle bestående av musikere som Janove selv beskriver slik: ”De er alle gamle venner eller kollegaer som hver og en er helt fantastiske mennesker, musikere og artister. Jeg er 41 år og faktisk yngstemann i dette bandet. Det syns jeg er en taktisk genistrek. I garderoben er jeg han unge lovende som fortsatt er up & coming”.
Bandet er: Børge Fjordheim på trommer (Morten Abel, Cloroform, Sivert Høyem), Mattias Hellberg på gitar (Håkan Hellström, Soundtrack Of Our Lives), Micke Lohse på piano og orgler (Atomic Swing, Stefan Sundström) og Gulleiv Wee på bass (The September When)



Min kommentar:

Jeg har sett Janove live flere ganger.  Men da som frontfigur i Kaizers.  Jeg hadde gledet meg til dette albumet.  Men jeg prøvde i det lengste å skru ned mine forventninger, for de var til tider skyhøye. 

Janove har ikke beveget seg så altfor langt fra «Moderskipet».  Enkelte av låtene kunne gjerne vært med på et Kaizers album.  Mens andre er annerledes, litt mer tradisjonell rock, selv om jeg syntes så tydelig at jeg hørte pumpeorgelet i en av låtene.

Jeg var et stykke uti skiva før jeg oppfatta at dette var en temaplate,, altså en fortelling om livet og kjærligheten.  Janove er tro mot seg selv.  Han er ikke bare en sanger som lirer av seg låter.  Han er mere kunstner enn sanger, og ingenting er tilfeldig.  Han har sine prosjekt og sin «performance", og sin personlige stil.

Det låter selvfølgelig bra.  Alle Kaizersfans vil like dette, og Janove vil nok kapre noen nye fans også, foldi han er seg selv.  Varemerket Janove er sterkt.  

Men det er nesten så jeg ikke tør å si dette.  Jeg ble faktisk litt lei da jeg hørte gjennom hele plata.  Og det har ikke noe med musikkens kvalitet å gjøre.  Kanskje det er i overkant å lytte gjennom et dobbel-album i "en smell".  Kunne noen av låtene med hell vært utelatt for å få et strammere uttrykk?  Jeg bare spør.

Men som en forestilling eller et sceneshow er det noe helt annet.
Jeg er spent på hvordan Jaonve presenterer seg live for tiden.  Kjører han hele albumet non stop?  Det ville i tilfelle ha vært skikkelig tøft.  Om det showet kommer på en scene nær meg.  Ja, da sitter jeg i salen, - på første rad.

Du kan høre albumet på  Tidal  og Spotify


Her kan du kjøpe albumet på vinyl  og  cd







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar