tirsdag 7. mars 2017

FRA PLATEHYLLA: GJENNOMSLAG – DYR I DRIFT


1981.  Parlophone ‎– 8C 062-37436


Så ble det nok et band fra Bergen.  For en by! Jeg tør å påstå at andelen musikere i forhold til folketall må være skyhøy i den byen.  Ikke rart at Bergens nasjonalsang åpner med linjene «Jeg tok min nystemte cithar i hende». Ut fra hva som finnes av Bergensrelatert musikk i platehylla mi, så kan de se (og høres) ut so om hver eneste Bergenser trakterer et instrument. Og slikt blir det musikk av.  Ja, alle typer musikk.

I dag er det punk, eller nyveiv musikk som spilles i stua mi.  Jeg er noe usikker på forskjellen mellom disse to musikkformene, om det er noen forskjell. Uansett så låter det til tider bra.  I hvert fall om det er "Gjennomslag" som fremfører musikken.

Det altså Bergensbandet «Gjennomslag» som ligger på platespilleren min.  Det er bandets andre, og siste, album som spilles.  Jeg satte på B-siden først, ettersom jeg leste at denne siden åpnet med låten D.J. En låt som alltid på en forunderlig måte har minnet meg om «In dieser stadt».  Du vet den tyske låta ble er spilt inn med ganske så mange artister etter hvert. Litt morsomt da at denne låta dukker opp i samme program som "Gjennomslag" deltok i, nemlig «Zikk Zakk» Innslaget med Gjennomslag starter ca 40 min ut i sendingen.

Litt spesielt av bandet fremstår som kun en trio. 
Medlemmer var:
Trond Steinum, Bass
Øyvind Larsen,  Trommer
Svein Hovland,  Gitar

Tekstene på denne plata viser at dette er et samfunnsengasjert band som har meninger om så mangt.  Men det ligger en dyster skygge over fremtiden. 
Jeg blir nesten litt lei meg når de i låta «Alle mine venner» sier
Alle mine sprøe venner
Håper at vi får det til
Håper at vi kanskje vil treffes her
Minst en gang til
Alle mine sprøe venner
Årene går så alt for fort
Håper vi får leve til
Vi har rundet 30 år.

Heldigvis aner vi et snev av håp her.
Det ble bare to album fra dette bandet.  Medlemmene gikk til andre prosjekter og band.  Jeg har lest at bandet har hatt opptil flere gjenforeningskonserter men om det er med samme mannskap, det vet jeg ikke.

Det jeg vet er at bandet har inspirert flere nyere band fra Bergen, som f.eks.Fjorden Baby og Razika.

I mine ører er Gjennomslags musikk litt lettere enn mye av den samtidige punken.  Ja, noen av låtene er til og med dansbare. Men du må være lett på foten for de fleste låtene går rimelig fort.

Du kan finne Gjennomslags musikk på  Tidal Wimp  og  Spotify


















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar