mandag 6. mars 2017

FRA PLATEHYLLA: TRE SMÅ KINESERE – 365 FRI


1990.  CBS ‎– 466 300 1


Jeg skal nå være helt ærlig.  Dette bandet har jeg aldri hatt noe forhold til.  Jeg har aldri kjøpt et album med disse gutta.  Jeg er derfor usikker på hvordan denne, og et album til har havnet i platehylla mi.  Den eneste forklaringen er at disse har fulgt med i et kjøp av en samling.  Da jeg bodde i Oslo så kjøpte jeg en del samlinger.  Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg møtte menn, ja for det var alltid menn som i forbindelse med at de skulle flytte sammen med ei dame måtte (!) kvitte seg med platesamlinga si. Jeg hadde så vondt av dem der de sa farvel til en banankasse eller to med sine kjære vinylplater.

I dag ligger altså kineserene fra Trøndelag på platespilleren min for aller første gang.  Jeg kjenner at jeg trenger litt tid med dette bandet.  Jeg har jo skrytt på meg at jeg liker absolutt alle typer musikk, så jeg får gi disse gutta en sjangse.

Kan det være dialekta som irriterer meg litt?  Nei, jeg liker jo trøndere.  Og trøndere har jo sunget på dialekt siden tidlig syttitall med Vømmøl og Bør Børson.  Tror heller at det er  det «fiiiiiin- trønderske» som klinger litt uvant i mine Velfjord-ører.

Når jeg så nok en gang tar et dykk ned i Nrks arkiv, kommer jeg over en konsert med bandet. Her finner du programmet «Tr Små Kinesere – eller næ’ sånt»  Del 1   og   Del 2.


Mitt første skikkelige minne om bandet var da de, eller var det bare Ulf Risnes,  fungerte som mentorer for vårt lokale håp «Publiners» i Nrk-programmet «Lyden av lørdag» i 2007.
Utover dette hadde jeg ikke noe forhold til bandet eller musikken deres.
Her er et klipp fra deres samarbeide.  På denne opptreden vil jeg påstå at Brønnøysunds store sønn synger fletta av (litt rart i denne sammenhengen lanskje) Hr Risnes.




Men i dag har jeg hørt plata et par ganger.  Dessverre var tekstarket borte vekk. Noe som bekrefter at jeg ikke har kjøpt dette albumet separat. En seriøs vinylselger ville ikke solgt en vinylplate hvor vedlegg mangler. Det skal vel egentlig ligge ved en kalender også. Men heldigvis finnes tekstene til dette, og resten av bandets album på nettstedet «Musixmatch»

Jeg har nå sett bandet på Tv-programmet fra 1991 og hørt plata, og må bare innrømme at musikken deres er adskillig bedre enn jeg har innbildt meg. Det vil nok enda ta litt tid før bandet er blant mine favoritter.  Det jeg kanskje liker aller best er deres akustiske uttrykk.  De er unike på den måten av de ligner ingen andre. Jeg er klar over at de har blitt sammenlignet med Beatles.  Det er vel et stykke igjen til at jeg vil sammenligne 3SK med det beste bandet gjennom alle tider, men samtidig forstår jeg sammenligningen.  Risnes stemme er sentral, det synges flerstemt, og begge bandene benytter seg av strykere.

Sånn kan det gå når man spiller ei plate man aldri har hørt før. Og i tillegg har jeg hørt og sett en band som jeg har trodd at jeg slett ikke likte.  Om jeg hadde hørt denne plata for noen dager siden, så hadde jeg helt sikkert vært på konsert med gutta på Kred sist lørdag.

Men neste gang bandet er i byen, - Ja, da kommer jeg…  garantert.

Du kan høre albumet 365 Fri på  TidalWimp  og Spotify






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar