onsdag 8. mars 2017

FRA PLATEHYLLA: NØKKEN – OM DET IKKJE GÅR BUSS


1981.  CBS ‎– CBS 84866


I det de tøffe basstonene starter på tittelsporet «Om det ikkje går buss», så er jeg tilbake til 1980.  Jeg kjøpte singelen da den kom ut.  Det var noe spesielt med band fra Nord Norge.  Og dette til tross for at jeg hadde flytta til Østlandet et par år tidligere.

Ja, jeg sier band fra Nord Norge, selv om det bare var et par av medlemmene, Turid Pedersen og Bjørn Vassnes, som kom fra Tromsø.  Bandet Nøkken ble dannet etter at disse to, som var restene etter «Erter, Kjøtt og Flesk» hadde flyttet til Bergen.  Men ettersom Turid synger på nordnorsk, så ble bandet oppfattet som "heilnordnorsk". 

Tekstene ja, de tok for seg samfunnsspørsmål av ymse slag.  Om bussen som aldri kom, og damer som ikke hadde det altfor bra.  Om tragiske Jenny som blir gravid som 16-åring, flytter sammen med en mann som mishandler både henne og barnet.  Hun søker hjelp hos både lensmann og prest, men får beskjed om at dette må hun, i likhet med mange medsøstre, bare tåle.  Jenny ser da ingen annen utvei.  Hun tar en overdose med piller og gir også en dose til barnet.  Men Jenny feilberegner sin egen dise, og overlever.  Hun våkner opp til et liv bar murene i sin egen taushet.

Flere av bandets tekster omhandler kvinner og deres utfordringer.  Jeg bare nevner det i anledning kvinnedagen.

Det er litt morsomt å høre disse gamle platene på nytt.  I dag oppdaget jeg faktisk at bandets gitar av og til minner om Mark Knophler og Dire Straits.  Hør på «Ka e det dæm ha gjort med dæ?»  Den har en del likhetstrekk med «Walk of life».  Og sistnevnte ble utgitt først i 1985, - 4 år etterpå.  Jeg bare nevner det.

Ellers er det tittelmelodien som de fleste kjenner  fra radiospilling jevnt og trutt fram til dags dato. Albumet lå 7 uker på VG-lista i 1981, med en 9.plass som beste plassering.
Bandet ble lagt så mye merke til at de fikk plass i Årskavalkaden som Ivar Dyrhaug presenterte i Nrk-programmet «Zikk Zakk» den 9,febr.1982.

Ellers er jeg begeistret for låta «Godværsvenna», hvor teksten er ganske treffende i forhold til alle de overfladiske vennskap vi omgir oss med. En tekst til ettertanke.

Et album som jeg spiller altfor sjelden.  Vi trenger den ska- og reggaeinspirerte musikken med dette bandet fra Tromsø, ….. og Bergen.

Du kan høre dette albumet på  Tidal  , Wimp  og Spotify












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar